Berlingske Business

Danskernes grænsehandel falder med milliarder

Grænsehandel
Arkivfoto. Foto:

Der er sket et milliarddyk i handel på den tyske side af grænsen, viser en opgørelse fra Skatteministeriet.

København: Danskerne går knap så meget på jagt efter billige øl og sodavand på den anden side af grænsen, som de gjorde for blot nogle år siden.

I 2015 udgjorde grænsehandlen for første gang under én procent af det samlede privatforbrug. Det skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie Finans.

Den traditionelle grænsehandel er på gevaldig retur. Den toppede i 2005, men handlen er siden faldet med næsten 50 procent til nu 8,7 milliarder kroner, viser en ny rapport fra Skatteministeriet.

Rapporten, der præsenteres for Folketinget onsdag, viser, at grænsehandlen alene de seneste to år er faldet med tre milliarder kroner.

Udviklingen tog fart efter vedtagelsen af den såkaldte Vækstplan i 2013, der blandt andet betød, at en række afgifter på øl og sodavand blev sænket.

Tendensen glæder skatteminister Karsten Lauritzen (V).

»Jo mere handel vi kan holde herhjemme, desto flere arbejdspladser kan vi opretholde,« siger han til Finans.

Også Dansk Industri (DI) klapper i hænderne over rapportens tal.

»Det er rigtig positivt, at grænsehandlen er faldet. Det viser, at det virker at sænke afgifterne på de mest grænsehandelsdrivende varer,« skriver branchedirektør Ole Linnet Juul fra DI Fødevarer i en kommentar til Ritzau.

Det er primært handlen med alkohol, sodavand og cigaretter, der falder. Grænsehandlen med vin ligger relativt konstant, mens chokoladevarer i stigende grad ryger på disken på den anden side af grænsen.

Ole Linnet Juul mener derfor, at Folketinget bør gribe ind og sætte en stopper for afgiftsstigningen på slik og chokolade, hvis politikerne vil "få bugt med grænsehandlen".

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen