Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Danskernes forbrugslyst løfter Magasin

Magasin
Overskrift
Stormagasin-kæden Magasin har vind i sejlene. I første halvår af regnskabsåret 2014/2015 er Magasins omsætning steget med knap 10 pct. i forhold til samme periode sidste år. Det er danskernes stigende optimisme, der smitter af på forbruget i stormagasin-kæden. Foto:
 

Stormagasin-kæden Magasin har for alvor lagt dårlige tider bag sig og præsenterer torsdag et regnskab med fremgang over hele linjen. Opturen skyldes danskernes stigende optimisme.

Danskerne har stigende appetit på mærkevarer og modetøj og er ikke længere bange for at give dankortet et ekstra sving, når der skal shoppes.

Den voksende optimisme har sat et tydeligt aftryk i stormagasin-kæden Magasins halvårsregnskab, hvor omsætningen er steget med knap 10 pct. i forhold til samme periode sidste år. Samtidig kan Magasin for sjette halvår i træk glæde sig over salgsfremgang.

Stormagasinet har haft bred fremgang over hele linjen, men har især taget markedsandele inden for kosmetik, sko og tasker.

pix-magasinmagasin

»Kundernes mentalitet er markant ændret i forhold til under finanskrisen. Vi kan se, at events og oplevelser trækker kunderne til. Det er ikke længere kun tilbudsskilte og lavpris, som får danskerne ind i butikkerne,« siger Magasins økonomidirektør, Peter Fabricius, i en meddelelse.

For knap seks år siden befandt Magasin sig midt i en større krise med et skrantende image, faldende kundetal og røde regnskaber, men med salget til den britiske stormagasin-kæde Debenhams slutningen af 2012 kom der styr på forretningen. Briternes indtog betød, at der kom fart på forandringerne og mere klarhed over strategien. Magasin blev forvandlet fra et støvet og umoderne varehus til en velsmurt shoppeoplevelse.

Peter

Magasin-direktøren lægger ikke skjul på, at stormagasinet har været igennem en større og gennemgribende forandringsproces de senere år.

»Kundernes adfærd er ændret i forhold til tidligere. Derfor er Magasin også en helt anden forretning end tidligere. Et højt serviceniveau, hvor vi møder kunderne i butikken, er en af konsekvenserne. Øget fokus på internetsalg er et andet. Desuden har vi brugt mange penge på at modernisere butikkerne - og det belønner kunderne,« siger Peter Fabricius.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen