Berlingske Business
17:31Business Live lukker for i dag - på gensyn i morgen

Danskerne vil have champagne - masser af champagne

Fredag - Danskerne vil have champagne
Engang drak vi det kun nytårsaften. Nu drikker vi champagne hele året. Salget af den mousserende vin er eksploderet i Danmark. Leisner Wines mest kostbare produkt er en Christal Louis Roederer 2002 til 99.000 kr. Og det er endda efter, der er skåret 50.000 kr. af prisen. Foto: Emil Hougaard

Engang drak vi det kun nytårsaften. Nu drikker vi champagne hele året. Salget af den mousserende vin er eksploderet i Danmark.

Så blev det nummer 28,« spøger Bjørn Leisner i vinforretningen i Hellerup, hvor en mindre forsamling mennesker har dannet en kø ved skranken. Der er nu ikke nogen nummermaskine, men måske havde den været meget bekvem de her dage, hvor der er travlhed i butikken.

Det er torsdag middag, og der er godt og vel 60 timer til, at hundredtusindvis af danskere synkront vil poppe champagneflasken og tage hul på 2017, og det kan man mærke hos vinforretningen på Dyssegårdsvej, der i annoncer bryster sig af at have landets største champagneudsalg.

»Og så kan det godt være, der er andre, som skriver det samme, men det er ikke rigtigt,« siger Bjørn Leisner.

FRANCE ARCHITECTURE CITE DU VIN

Selv om en stor del af forretningens omsætning faktureres i disse dage, er der alligevel godt gang i salget resten af året.

»Efterspørgslen på champagne har aldrig været højere her. Når vi er ude hos virksomheder og arrangerer smagninger, sker det ofte, det er champagne, de gerne vil prøve,« siger Bjørn Leisner.

Der er sket noget med champagnen. De ­lyse bobler er ikke længere en eksklusiv drik forbeholdt nytårsaften eller de helt særlige lejligheder.

»Too much of anything is bad, but too much champagne is just right,« er Mark Twain blevet citeret for, og noget tyder på, at det budskab for alvor har vundet gehør godt 100 år efter den amerikanske forfatters død.

Salget af champagne i alle afskygninger er i hvert fald steget eksplosivt.

Hos Coop er salget af champagne vokset med massive 65 procent i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Irma siden 2015.

»Forklaringen er, at det generelt er blevet mere moderne at drikke mousserende vine, hvor der i en årrække har været et stort salg af de billigere cava og cremant. Der er stadig et stort salg af disse, så det øgede champagne-salg kommer oveni,« oplyser Jens Juul Nielsen, informationsdirektør hos Coop.

Direktør i Globus Wine A/S Henning Andersen

Også hos Dansk Supermarked, der bl.a. har Føtex, Netto og Bilka i folden, oplever man en stigende efterspørgsel.

»Vi oplever en stigende interesse for champagne i vores butikker, men også via bilka.dk og føtex.dk, hvor vi har udvidet sortimentet for sparklings og champagner betragteligt, og hvor vi har champagne lige fra 24 kroner til de lidt finere i klassen, der koster 15.500 kroner,« oplyser Karsten Jensen, Category Manager for vin og spiritus i Dansk Supermarked Group.

Og oveni det kommer salget fra special- og dedikerede vinforretninger, hvor en stadig større gruppe ernærer sig ved udelukkende at sælge champagne.

Udviklingen bekræftes af Vin & Spiritus ­Organisationen (VSOD), der hører under Dansk Erhverv. Fra 2006 til og med 2015 steg importen af champagne med 77 pct., fremgår det af tal, der blev offentliggjort tidligere i år.

I alt blev der importeret 1,3 millioner liter champagne i 2015. I 2012 fik Danmark endda sin første champagnebar, da D’Angleterre ­åbnede Balthazar i hotellets ­tidligere personaleomklædningsrum i Ny Østergade.

Ambitionen var dengang at lære københavnerne at drikke champagne, og det kunne altså tyde på, at resten af landet også har taget trenden til sig.

Oppefra og ned

»Champagne er blevet en vin,« siger Søren Frank, Berlingskes mad- og vinanmelder, der i øjeblikket skriver på en bog om champagne.

»Hvis man går 20 år tilbage, så var det primært noget, folk drak nytårsaften, eller hvis der var noget helt særligt, der skulle fejres. Nu har man forstået, at det kan drikkes hele året, og at det også kan drikkes til mad. Det passer jo godt til skaldyr, fisk, østers, kaviar og sushi,« siger Søren Frank.

Som madanmelder har han de seneste årtier besøgt de fleste af hovedstadens restauranter, og her har han også kunnet se en forandring.

»Tidligere havde de allerbedste restauranter måske en enkelt champagne på kortet, mens restauranter i mellemklassen ikke havde nogen. Nu har de bedste restauranter flere sider på kortet med champagner, mens dem i mellemklassen i hvert fald har én,« siger Søren Frank.

smøger en god investering.jpg

Det kan måske også være en del af forklaringen på, at man ude hos forbrugerne har ­taget champagnen til sig som noget mere end en festdrik, der rituelt knytter sig til nytårsaften.

»Vi lærer jo i høj grad fra restauranterne, og på den måde er det jo startet oppefra og bredt sig helt ud i detailhandlen også,« siger Søren Frank, der i øvrigt ser den samme tendens i udlandet.

Nede i kælderen på Dyssegårdsvej viser Bjørn Leisner forretningens med afstand mest kostbare produkt i form af en Christal Louis Roederer 2002. 99.000 kr. lyder den vejledende udsalgspris, men så er der også en rabat på 50.000 kr. Bjørn Leisner medgiver, at smagen næppe berettiger prisen i sig selv, og det er nok tvivlsomt, om flasken overhovedet bliver solgt inden nytår.

Til gengæld er det ikke noget problem at sælge champagne i en prisklasse på flere ­tusinde kroner flasken, og i det hele taget ­oplever vinhandleren, at kunderne er blevet mere kvalitetsbevidste.

»I mange år drak man jo Den Gule Enke til kransekagen, selv om den slet ikke gik godt til det søde. Nu er folk blevet bevidste om, at man skal have en sødere champagne til kagen.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen