Berlingske Business
17:32Renten faldt tilbage torsdag

Danskerne skubber juleindkøb til black friday

Juleshopping og juletrafik
ARKIVFOTO: Juleshopping Foto:

Det forholdsvis nye indkøbsfænomen i Danmark black friday ventes fredag at bryde alle tidligere handelsrekorder. Men selv om der købes ind som aldring før i morgen, så booster det ikke danskerne forbrug.

Det siger Tore Stramer, der er cheføkonom i Nykredit.

»Der er ikke noget, der tyder på, at black friday har givet et ekstra boost til danskernes samlede julehandel. Vores beregninger viser, at black friday skubber forbrug til en værdi af i alt cirka 320 mio. kr. fra oktober og december ind i november.«

»Der er kort og godt en klar tendens til, at danskerne har centreret deres juleindkøb omkring netop black friday. Men der er samtidig også en klar tendens til, at det samlede dankortforbrug fra oktober til månederne november og december under ét er upåvirket af black friday-traditionen,« lyder det fra cheføkonomen.

22BUSBlack-Friday-falder-i-.jpg

Sidste år landede forbruget på black friday herhjemme på omkring 2 mia. kr. Til sammenligning ventes amerikanernes forbrug at blive 4 pct. højere i år i forhold til sidste år og dermed vokse til 682 mia. dollar svarende til 4322 mia. kr., har netmediet The Balance regnet ud.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen