Berlingske Business

Danskerne skal vænne sig til øko-kød

økonomi
Foto:

Danske forbrugere er uvante og utrygge ved økologisk kød, lyder det fra ekspert. Derfor skal Coop lære danskerne, hvorfor de fremover skal sætte tænderne i en økologisk bøf.

Danskerne er glade for økologiske varer i supermarkedernes grøntafdelinger, og når vi køber mælk og havregryn. Men når det kommer til økologisk kød, er danskerne knap så købelystne, og derfor kommer det til at kræve en del tilvænning, hvis Coop skal have succes med at øge salget inden for netop den kategori. Det mener Flemming Birch, som er ekspert i forbruger- og markedstendenser inden for detailhandel.

coop

»Der er nogle varer inden for økologi, som vi kender og er vant til og trygge ved. Det er varer i grøntsagsafdelingen og i mejeriafdelingen. Men der er også økologiske varer, vi ikke er trygge ved, og det er blandt andet kød og brød. Der er vi som forbrugere ikke vant til at befinde os, og derfor kræver det mere end bare pris at ændre vores adfærd, det kræver en stor markedsføringsindsats,« siger han.

Flemming Birch understreger, at prisen er altafgørende, fordi hoppet fra konventionelt kød til økologisk kød i dag er alt for høj. Det er da også prisen, som Coop først og fremmest har sat fokus på i forbindelse med lanceringen af virksomhedens nye plan om at fordoble salget af økologiske varer over de næste fem år. Men markedsføring er ifølge Jens Visholm, Coops food-direktør, også en vigtig del af planen.

»I det hele taget handler det om at få formidlet viden om, hvad økologi handler om. Det bliver en stor del af indsatsen,« siger Jens Visholm og nævner frugt og grønt, hvor det handler om, at produkterne ikke bliver sprøjtet, hvorimod det blandt andet handler om dyrevelfærd, når der er tale om økologisk kød.

»Nu begynder vi med prisen her de næste tre måneder, og så kommer vi til at markedsføre intensivt med forskellige vinkler over den næste periode,« siger Jens Visholm.

Økologi

Coop har i udviklingen af den nye plan arbejdet tæt sammen med Økologisk Landsforening, og her har direktør Paul Holmbeck også lagt stor vægt på information til forbrugerne.

»Vi har drøftet det sektor for sektor, og der er meget stor forskel. Når vi taler om kød, er vi nede på mellem en til fire procent af salget, der er økologisk, så det er et område, der kan løftes, og det bliver det også,« siger han.

»Kommunikationen til forbrugerne skal styrkes, så de får at vide, hvad forskellen er på de økologiske og konventionelle varer. Man skal se og opleve en merværdi, når der er en merpris. Det er vigtigt,« siger Paul Holmbeck.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen