Berlingske Business

Danskerne sælger ud af julegaver på nettet

pix-trend
Det er ikke alle, der vælger at træde ind i det store byttehelvede efter jul. Nogle går en anden vej og sælger varerne på nettet.  Foto:

I stedet for at stå i kø på store byttedag vælger flere at sælge julegaverne på nettet. Mange fordi det er pinligt at spørge til en kvittering.

Det er ikke altid, at julegaver falder i god jord. Så har man mulighed for at bytte dem. Eller også kan man sælge dem videre. Det sidste er der flere, der benytter sig af.

Brugt-tøj-sitet Trendsales oplever, at der i dagene efter juleaften er en stigning i antallet af oprettede annoncer på mellem 10-15 pct. Og oftest er det varer, der aldrig er blevet brugt, der bliver sat til salg.

»Nogle synes måske, at det er for besværligt at få byttet gaven, hvis butikken ligger for langt væk fra, hvor man bor. Så er det nemmere at sælge gaven, hvis man er vant til at handle på Trendsales eller en anden markedsplads på nettet,« siger Eva Kemp, der underdirektør hos Trendsales.

Mange får dog oftest ikke hele beløbet igen, når de vælger at sætte en vare til salg på nettet. Alligevel stryger nogle væk fra butikken og i stedet tager et billede af varen og slår en salgsannonce op.

Martin Falslev Andersen, der er medstifter af Trendsales, mener, at det virkelig kan nære folk, hvis man skal bede om en kvittering til at bytte en gave. Derfor kan det være nemmere bare at sælge gaven.

Sidste år viste en undersøgelse fra Trendsales blandt 2.504 brugere, at lidt under halvdelen synes, at det er pinligt at skulle spørge om en kvittering fra den person, man har fået en gave fra. Undersøgelsen viste også, at de færreste havde noget problem med at sælge en gave på nettet. Hellere det end at skulle trække en kvittering ud af folk.

Også tendensen med at iføre sig second hand tøj kan havde indflydelse på antallet af annoncer.

»Vi ser en tendens til, at der er flere gaver, der er second hand, og de kan jo ikke byttes,« siger Marin Falslev Andersen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen