Berlingske Business

Danskerne læser færre tilbudsaviser

Danskerne læser færre tilbudsaviser - 1
Tilbudsaviserne bliver flere og flere, tykkere og tykkere - og danskerne? De kan ikke overskue det, og siger i stedet nej tak til reklamer. Foto:

Butikskæderne skruer op for antallet af tilbudsaviser, som også bliver tykkere og tykkere. Men danskerne gider ikke læse dem, og det betyder nye udfordringer for detailkæderne.

Hvis du bor i en af de større byer i Danmark og ikke har et ”Nej tak til reklamer” skilt på din dør, så modtog du sidste år cirka 30.000 siders tilbud fra de danske detailkæder alene.

Tilbudsaviserne er i løbet af de sidste par år vokset i sideantal, samtidig med at der bliver flere og flere af dem.

Men danskerne, som ellers er det folkefærd i Europa, der holder mest af det traditionelle medie, udviser ikke længere så stor interesse for tilbudsaviserne. Stadig flere forbrugere siger nej til at få reklamer og tilbudsaviser gennem brevsprækken, og samtidig læser danskerne færre tilbudsaviser.

”Det, vi kan se, er, at der kommer flere og flere ting ind ad brevsprækken hos folk, både tilbudsaviser og gratisaviser, og det skaber et voldsomt tryk, som gør, at flere og flere vender sig imod det. Det er klart, at det ender med at gå ud over tilbudsaviserne, og det er altså også det, vi kan se,” siger Peter Schelde, der er direktør for Client Service hos analysevirksomheden ACNielsen.

Hele 18 pct. af danskerne havde i tredje kvartal af 2007 klistret et ”Nej tak til reklamer” skilt på døren, og det er ifølge Peter Schelde en stigning på næsten 40 pct. i forhold til samme periode året før.

Uoverskueligt med så meget post
Men samtidig er der ifølge ACNielsen i de sidste tre år sket en udvikling, hvor de danskere, der stadig får tilbudsaviserne helt ind i entreen, kun læser tre af dem, hvor de tidligere læste fire.

”Sådan går det jo. Når du får mere ind ad døren, så bliver der jo kamp, om hvad du bruger din tid på, og så bliver der altså åbenbart kun tid til at læse tre tilbudsaviser frem for fire,” siger Peter Schelde.

Leder af Institut for Dansk Detailhandel, Søren Bo Jørgensen, hælder til samme forklaring, når han skal give et bud på danskernes faldende interesse for tilbudsaviserne. De kan simpelthen ikke overskue de mange aviser, når de samtidig skal navigere igennem hverdagens linde strøm af informationer.

”Faktum er, at danskerne får flere tilbudsaviser end nogensinde, og samtidig er omfanget blevet større.”

Detailbranchen må tænke anderledes
Og ifølge Søren Bo Jørgensen kommer det på længere sigt til at kræve nytænkning fra detailbranchen, at danskernes interesse for tilbudsaviserne daler:

”Selvfølgelig er der fortsat mange, der læser tilbudsaviserne, og der kommer heller ikke til at ske nogen drastisk ændring her og nu. Men den unge generation fravælger muligvis på sigt mediet, sådan at der med tiden sker en form for udskiftning, så aviserne i sidste ende er afskaffet. Men der kommer til at gå lang tid.”

Vil detailbutikkerne gerne fastholde de læsere, de lige nu ser ud til at miste, skal de lære at tænke anderledes, siger Søren Bo Jørgensen, og peger blandt andet på en højere grad af målretning i butikskædernes annoncering:

”Ufordringen består, som jeg ser det, i, at der skal skabes en højere grad af loyalitet, og kæderne skal have en tættere grad af tilknytning til kunden. Derfor skal de have meget mere viden om den enkelte kunde, altså alder, bopæl, arbejde, og så videre, så de bedre kan målrette deres tilbud. Det kan være en måde at afværge kundetabet på.”

Hos ACNielsen mener Peter Schelde også, at detailkæderne skal udvise opfindsomhed, men han understreger, at man sagtens kan blive ved at benytte tilbudsaviserne. De skal bare laves om:

”I vores undersøgelser kan vi se, at i de seneste år er forbrugernes efterspørgsel på information steget. Det indikerer, at de gerne vil vide mere om produktet, om sundhedsgraden i de varer de køber, og historien bag. Og det ville da være en mulighed at overføre den interesse til et medie, som der er faldende interesse for.”

Altid interesse for et godt tilbud
Danskerne er dog stadig interesserede i et godt tilbud. I 2006 lå den skønnede værdi for tilbudsaviser på cirka 3 milliarder kroner, og mange betragter fortsat tilbudsavisen som stærkere end TV-mediet.

Og noget kunne tyde på, at selv de danskere, der vælger ikke længere at få aviserne ind igennem døren, alligevel godt kan lide at få et godt tilbud. Hos internetportalen minreklame.dk, der samler de danske tilbudsaviser online, melder direktør Benjamin Folkmann Hansen, nemlig om et stigende antal besøgende:

”Vi har cirka 160.000 unikke besøgende på en måned, og det er jævnt stigende. Mit indtryk er, at folk generelt er glade for tilbudsaviserne, og vores portal gør det lidt nemmere for dem. De behøver ikke sidde med printavisen i hånden, og de kan søge mellem de forskellige tilbud, så det handler om, at det er på forbrugerens præmisser.”

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen