Berlingske Business

Danskerne kan se frem til langt mere discount

Rema1000
Foto:

Selvom kun to ud af seks discountbutikker tjente penge i 2014, sætter lavpriskæderne farten op. Det spår ny prognose.

De fleste lavpriskæder varsler flere butikker, på trods af at kun to ud af seks butikker havde medvind i 2014.

Det skriver Jyllands-Posten.

Konsulentvirksomheden Retail Institute Scandinavia spår i en ny prognose, at discount om ti år vil have en andel på det danske dagligvaremarked på 46 procent. I dag er markedsandelen på godt 40 procent.

butikscentre

»Det er lidt vildt, hvad der foregår. Kæderne bliver ved at bygge nye butikker, selvom flere af dem drives med underskud. Derfor vil sektoren kapre markedsandele også i de kommende år,« siger Henning Bahr, direktør i Retail Institute Scandinavia til avisen.

Det betyder, at der vil blive flyttet omsætning til discount fra andre butiksformater for 7-8 milliarder kroner. Og en stor del vil blive hentet hos nærbutikker, kiosker og tankstationer, hvor mange derfor vil lukke. Kun Netto og Rema1000 klarede 2014 med overskud. I 2014 åbnede Rema1000 11 nye butikker og målet er 15-20 butikker i år. Netto  forventer 10-12 ekstra butikker i år.

pix-Succes med Løgismose hos Netto

Lidl, Fakta, Kiwi og Aldi tjente ingen penge sidste år. Alligevel vil Lidl passere 100 butikker i år, Kiwi forventer at åbne en halv snes forretninger i 2015, men Fakta vil ikke åbne flere. Det er i kølvandet på et stort underskud i 2013 og manglende overskud i 2014.

Pics-kød

Pics-superbest

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen