Berlingske Business

Danskerne bruger milliarder på tøj i udenlandske webshops

Pakkepost
Arkivfoto Foto:

Danskerne bruger næsten fire milliarder kroner på tøj, sko og smykker i udenlandske webshops med tyske Zalando på førstepladsen. Hvert femte køb er børnetøj, mens danske kvinder køber en tredjedel af deres egen garderobe på nettet.

Måske ved kunderne slet ikke, at de faktisk handler i udlandet. Måske er de ligeglade.

Danskerne køber oftere tøj og sko på nettet end andre varer, og faktisk er 4 ud af fem af de mest populære netbutikker udenlandske. Kun 57 procent af omsætningen tilfalder danske butikker. Det viser en e-handelsanalyse, som Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) har udarbejdet.

Nemlig.com

I alt køber danskerne tøj, sko og smykker for 3,8 milliarder kroner i udenlandske netbutikker.

Den, som danskerne oftest køber ind i, er tøj- og skobutikken Zalando, som er tysk. Nummer to er svenske H&M, mens tredjepladsen indtages af Stylepit, tidligere kendt som Smartguy, Smartgirl og Smartkids. Alle tre har danske brugerflader, hvilket gælder en stor del af butikkerne i top femten.

 

I alt udgør køb af tøj, sko og smykker 18 procent af de danske forbrugeres internethandel, hvilket gør det til den mest handlede. 25 millioner gange i 2014 var der en dansk forbruger, som 'gik til kassen' med sin elektroniske varekurv og gennemførte et køb inden for denne kategori. I alt webshoppede danskerne 132 millioner gange.

Nethandel

Ud af de 44 milliarder kroner danskerne brugte på tøj, sko og smykker alt i alt sidste år, havde de 12 milliarder form af netkøb.

I gennemsnit blev der brug 689 kroner per køb.

pix-mobilenheder

Og indkøb til børnene fylder en del. Faktisk udgør køb af børnetøj en fjerdedel af det samlede antal køb. I top 15 findes den danske netbutik PomdeLux, som alene sælger børnetøj, men flere af de andre på listen har store sektion dedikeret til børn i deres webshops herunder de tre mest populære. Zalando, H&M og Stylepit.

Det er børnefamilierne, som er førende inden for e-handel både hvad angår hyppigheden af indkøbene og beløb, som bruges.

Og noget kan tyde på, at det er mødrene, der fører an - også når det gælder deres egen påklædning. I hvert fald sker godt en tredjedel af det samlede salg af dametøj via nettet.

Dog køber mænd oftere tøj til damer, end damer køber tøj til mænd.

05BUSlirum.jpg

BRITAIN/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen