Berlingske Business

Danskere, dollarkurs og kinesere øger antallet af hotelovernatninger

Check-in
Flere end sidste år tjekkede ind på de danske hoteller i maj måned. Især amerikanere, kinesere og danskere stod for stigningen. Foto:

Maj måned har budt på fremgang for de danske hoteller. Mens de typiske turister har svigtet, har nationale og nye gæster øget antallet af overnatninger sammenlignet med samme periode sidste år.

Maj måned bød på færre finner, nordmænd, svenskere, tyskere og russere end normalt. Til gengæld fik Danmark besøg af flere turister fra Kina og USA, og det har været med til at øge antallet af hotelovernatninger i forårsmåneden sammenlignet med sidste år.

kinaturister

55.763 gange oftere end i fjor krøb folk til køjs på landets hoteller, viser tal fra Danmarks Statistik. Det svarer til en fremgang på 4,2 pct. fra samme periode sidste år. Tæller man også feriecentre og vandrehjem med, var der i alt tale om 1,8 mio. overnatninger på dansk jord i 2014. En stigning på 5 pct. eller cirka 80.000 flere overnatninger end sidste år.

Dollarkurs og danskere

Ifølge Danmarks Statistik kan stigningerne skyldes pinsens placering, som i år lå i maj. Samtidig kan en stor del af æren sandsynligvis tilskrives den høje dollarkurs, der har gjort det billigere for amerikanere at være turist i Danmarkm, forklarer Jens Zimmer Christensen, formand for hotel-, restaurant- og turisterhvervets hovedorganisation HORESTA.

»Vejrguderne var ikke just med os, og udviklingen i valutakurser gør, at det for nogle lande er blevet dyrere at besøge os. Til gengæld har vi haft fornøjelsen af mange flere amerikanske turister, hvor vi kan konstatere en fremgang på over 13 pct.«, udtaler han.

30BBMSENG.jpg

Jens Zimmer Nielsen fortæller også, at den positive udvikling først og fremmest er båret af, at danskerne har holdt mere ferie i hjemlandet. Det bakkes op af tallene, som viser, at de danske overnatninger er gået frem med 5,9 pct., mens de udenlandske blot steg med 2,3 pct.

Dermed udgør danskernes overnatinger i eget land ifølge Danmarks Statistik mere end halvdelen af alle hotelovernatninger, eller næsten to tredjedele, når man tæller samtlige overnatningsmuligheder med.

10BUSTivoli-II.jpg

Regionale forskelle

Især København trækker væksten i antallet af overnatninger, mens provinsen tegner et mere varieret billede. Mens hovedstadsregionens vækst ligger på 6 pct. i forhold til sidste år, springer Region Midtjylland højt med en stigning på 8 pct.

På Region Sjælland er der tale om 3,1 pct., mens Region Syddanmark og Nordjylland har haft en beskeden tilbagegang på ca. 1 pct.

Hotel Plaza

Vender man imidlertid blikket fra hoteller til camping, udgør området vest for Storebælt 81 pct. af den samlede stigning på campingpladserne, der siden maj måned sidste år har haft 115.000 flere overnatninger, svarende til en stigning på 10 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen