Berlingske Business

Danskejede hotelkæder viser vej ud af krisen

22BUSTivoli-Hotel-og-Congre.jpg
Overskrift
Tivoli Hotel og Congress Center på billedet herover er et af Arp Hansen-kædens nyeste hoteller, som blev bygget under krisen. Foto: Bax Lindhardt
22BUSCrown-Plaza-Hotel.jpg
Overskrift
Crown Plaza Hotel
22BUSDorte-Krak.jpg
Overskrift
Dorte Krak direktør i ARP Hansen

Der kan skimtes en svag bedring for de største danske hoteller. Det er dog langt fra en guldrandet forretning at drive hotel i Danmark, og fremgangen drives primært af de tre største på markedet, mens resten kæmper med overkapacitet.

Masser af værelser, men ikke nok gæster at fylde dem op med. Det har været den primære udfordring for de danske hoteller de seneste år, der har stået i krisens tegn.

De tomme senge har ramt hotellerne på indtjeningen, hvor kun halvdelen af de 30 største selskaber målt på aktivmasse har leveret overskud de seneste tre regnskabsår.

Det viser en brancheanalyse af de 30 danske hotelselskaber foretaget af Berlingske Research. Der kan aflæses en lille fremgang i den samlede nettoomsætning for de 30 virksomheder. Går man lidt tættere på, er det dog tydeligt, at væksten primært drives frem af markedets tre største aktører. Fjerner man selskaberne Rezidor Hotels Danmark, Arp-Hansen Hotel Group og Cabinn fra analysen, er fremgangen derimod vendt til nedgang.

De to sidstnævnte hotelkæder er begge danske, ejerledede selskaber, der har haft succes med at satse på discountsegmentet og dermed har holdt belægningsprocenten høj.

Ifølge hotel-, restaurant- og turisterhvervets brancheorganisation, Horesta, spiller to faktorer en særlig stor rolle på de svigtende bundlinjer i hotelbranchen. Den ene er en hård konkurrence på pris med vores nabolande, hvor de danske hotellers generelt højere omkostningsniveau sætter sit præg på indtjeningen.

Den anden forklaring er, at de danske hoteller stadig lider under den overkapacitet, der blev bygget op lige inden, krisen slog til. Det er på trods af, at turisterne igen har fundet vej til Danmark og ikke mindst København.

»Hotellerne sætter i øjeblikket rekord i antallet af overnatninger, og det fortsætter. Indtjeningen er dog samtidig en udfordring for mange. Dette skyldes blandt andet, at der har været en stor vækst i kapaciteten uden tilsvarende vækst i antallet af overnatninger, som det tager nogle år at opbygge. En stor del af investeringerne i øget kapacitet blev jo besluttet, lige inden krisen satte ind og har dermed ramt indtjeningen hos flere hoteller i en årrække,« forklarer administrerende direktør i hotel-, restaurant- og turisterhvervets brancheorganisation Horesta, Katia K. Østergaard.

Vækst i hovedstaden

Horestas tal viser, at der i alt er 51.200 værelser på de knap 600 danske hoteller og feriecentre med flere end 40 senge. Siden 2007 og frem til 2012 er kapaciteten på de danske hoteller og feriecentre udvidet med 7.200 værelser svarende til en vækst på 16,8 procent på landsbasis, og i København alene er kapaciteten steget med 26,4 procent.

København er dog samtidig den del af landet, der har set den største vækst i overnatninger, og derfor kommer den øgede kapacitet rent faktisk de københavnske hoteller til gode.

»Helt generelt oplever vi en øget storbyturisme. Det er en international tendens, at flere rejser til storbyerne. Væksten er absolut mest markant i København netop nu, hvilket blandt andet skyldes større international tilgængelighed og øget hotelkapacitet,« forklarer Katia K. Østergaard.

De tre store selskaber, der trækker den samlede situation op, er et godt billede på den udvikling. Selskaberne repræsenterer i alt 27 hoteller i Danmark, hvoraf 18 af dem er at finde i hovedstaden.

Danske hotelkæder rykker

Arp-Hansen Hotel Group, der har oplevet stor vækst både på bundlinjen og i omsætning, har udelukkende hoteller i København.

»Vi har valgt kun at placere vores hoteller i København, men har til gengæld forsøgt at skabe en bred vifte af hoteller. Så længe vi kan finde nye spændende muligheder i hovedstaden, bliver vi her. Vi er ydmyge i forhold til at drive hotel andre steder. Vi kender den her by og tror på ordsproget »Skomager bliv ved din læst«,« fortæller administrerende direktør Dorte Krak.

Selskabet har i løbet af kriseårene bygget ikke mindre end to nye og i dansk målestok store hoteller. Det ene er Tivoli Hotel, der henvender sig til erhvervssegmentet samt turister om sommeren, og det andet er lavprishotellet Wakeup.

»Med vores to nyeste hoteller har vi forsøgt at udvide markedet. Tivoli er et hotel, der det meste af året henvender sig til business-segmentet med vores kongresmuligheder, og om sommeren er det i høj grad turisterne, som bor her. Wakeup-hotellet er lavpris, og det er et nyt område for os. Vi tror på, at discountbølgen er kommet for at blive. Det er til dem, der skal bruge en smart overnatning, hvor det primært bare er en seng at sove i, der tæller,« siger Dorte Krak og peger på, at opførelsen af et nyt Wakeup allerede er i gang.

Cabinn, der har skabt en succes med billige værelser, har ligeledes udvidet under krisen med et af Nordens største hoteller med intet mindre end 709 værelser i Cabinn Metro i Ørestad. Tidligere på året annoncerede ejer Niels Fennet ligeledes, at der skal bygges igen, så hotellet kan prale med mere end 900 værelser.

»Satsningen på discount-segmentet har vist sig at være en succes med udbud, der ligger i den klasse,« vurderer Katia K. Østergaard fra Horesta, der peger på, at hotellerne både har tiltrukket turister og erhvervssegmentet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen