Berlingske Business

Danske smykkevirksomheder kæmper om forbrugernes gunst

Pandora glimter næstmest blandt store europæiske aktier i 2014
Arkivfoto: Pandora smykker. Foto:

Kampen om kunderne i smykkebranchen intensiveres og er hård, viser ny modeanalyse fra Deloitte.

I disse dage strømmer indkøbere og designere til København for at tage del i Copenhagen Fashion Week, som for alvor begynder onsdag.

Men der skal kæmpes ekstra hårdt, hvis man som smykkeproducent skal gøre sig forhåbninger om at vinde forbrugernes gunst. Det viser Deloittes seneste modeanalyse fra 2016, som ser nærmere på 64 danske smykkevirksomheder.

Selv om undersøgelsen viser, at de danske smykkeproducenter overordnet klarer sig godt, så peger den også på, at flere virksomheder er gledet over i farezonen for konkurs.

»Antallet af virksomheder i farezonen er steget markant siden sidste år, hvor det kun var 11 procent mod hele 22 procent i 2016. Det er en meget bekymrende udvikling«, siger modeekspert i Deloitte Morten Steinmetz.

Pandoras omsætning voksede 40 procent sidste år

Også smykkegiganten Pilgrim har været mærket af konkurrencen og måtte igennem en rekonstruktion for at overleve.

»Tidligere var smykker noget i forretninger, og det var det. I dag er der kamp til stregen med alle de smykkebrands, som er dukket op de seneste år«, siger Kathrine Seifert, som er marketingchef for Pilgrim.

En del af forklaringen på den øgede konkurrence skal ifølge Morten Steinmetz findes i, at produkterne ligner hinanden.

»Der er i de senere år kommet mange nye smykkedesignere, som tilbyder stort set de samme produkter i samme stil«, siger han.

01BUSPix-Erling-Daell-h-j-1.jpg

Det kan man nikke genkendende til hos Pilgrim.

»Alle vil have det samme. Det er en kombination af sociale medier og det faktum, at nyheder spredes hurtigt. Vi bliver inspireret af de samme ting.«

»Det er svært at skille sig ud, når det samme efterspørges«, siger Kathrine Seifert.

Opfordringen til producenterne er ifølge Morten Steinmetz at opsøge nye markeder og afsætningskanaler.

I 2015 købte danskerne tøj, sko og smykker på nettet for mere end 27 milliarder.

Pandora

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen