Berlingske Business

Danske Norbreeze klar til onlineboom i Asien

03BUSNorbreeze1.jpg
Parret Anders Peter og Anne Trads Juel Sauer­berg står bag virksomheden Nor­breeze, der har hjemsted i Singapore og skal stå for etableringen af Joe & the Juice i Asien. Foto: Norbreeze.

Danskerne bag Norbreeze vil udnytte, at den asiatiske middelklasse er klar til online-handel.

De har netop solgt deres rettigheder i Sydøstasien tilbage til Pandora for 149 millioner kroner, og så fulgte nyheden om, at danskejede Norbreeze skal stå for udrulningen af Joe & the Juice i Asien.

Nu sidder det entreprenante par, Anders Peter og Anne Trads Juel Sauerberg også foran i online shopping-toget, der endelig er på vej østpå.

»Shopping capitals of the world« kalder de sig. Men for Singapore, Hong Kong og senest Bangkok har dette længe kun været et fænomen på gadeniveau. Online-salg har været så godt som ikke-eksisterende i en verdensdel med logistiske udfordringer, ringe internethastighed og kunder, der endnu ikke har følt sig trygge med indkøbskurven og kreditkortet bag skærmen. Markedet er nu ved at varme op, og med i front er danske Norbreeze, der med lanceringen af deres online-handelsportal Cocomi i januar allerede forventer en omsætning på ti millioner kroner inden årets udgang.

Pandora

»Vi har længe haft fokus på e-commerce, og da vi forberedte vores »2020-plan« i samarbejde med McKinsey, bestyrelsesformand Waldemar Schmidt og vores ledende med­arbejdere, kiggede vi meget på timingen i forhold til markedets udvikling i Sydøstasien. Ved at se på eksisterende data og i takt med at store vestlige og kinesiske spillere gik ind på markedet, syntes det naturligt at lancere vores site Cocomi i Singapore i januar i år, for at være forberedte, når online-shopping for alvor tager fat,« siger CEO Anders Peter Juel Sauerberg. I den forbindelse ansatte i Norbreeze også to e-commerce specialister fra Danmark for at sikre, at firmaet kom rigtigt fra start.

I dag er kun én procent af detailsalget i Sydøstasien online, men om fem år skulle det tal ifølge Norbreeze kunne stige til 20 procent. Udviklingen af portalen Cocomi er derfor også en naturlig forlængelse af Norbreezes strategi med at være førende inden for accessible luxury i kategorierne: smykker, ure og accessories. Sitet er for nylig også blevet lanceret i Australien og New Zealand, og planen er, at hele Sydøstasien skal kunne logge på inden årets udgang:

»Vi har valgt at tage udviklede lande som Australien og New Zealand med i vores første lanceringer, fordi det er lavthængende frugt, der kan give hurtig omsætning og trafik. Det er gået rimeligt for Singapore, men for, at hele regionen skal være med, skal de sidste udfordringer inden for cross border- handel, logistik og betalinger nedbrydes,« siger Anders Peter Juel Sauerberg.

Ud over de tekniske udfordringer, der har forsinket processen i Sydøstasien, handler det ifølge Norbreeze også om, at det først er nu, at den hurtigt voksende middelklasse for alvor er klar til at rykke på nettet. Og så har manglen på tillid til at handle på nettet i regionen også været en hindring:

»Vi kender mange lokale, der shopper online nu, men det er primært på respekterede sites, hvor brandet er kendt i forvejen eller hos firmaer, der har kørt store branding- kampagner. Mange asiater er vokset op med kopivarer og er mere skeptiske. Derfor er branding og troværdighed uhyre vigtigt herude«, siger business director Anne Trads Juel Sauerberg.

Norbreeze har med sine 11 års erfaring med mærker som blandt andre Pandora, Cath Kidston og Skagen Ure en solid erfaring med, hvordan denne type brands klarer sig i Sydøstasien. Men ifølge Anders Peter Juel Sauerberg er det ikke nødvendigvis et krav, at man som Norbreeze har erfaringen fra de fysiske butikker. Dog mener han, at der skal være orden i økonomien for at gøre sig på det voksende online-marked:

»Det kræver en vis størrelse investering, og det kan derfor ikke gøres fra en garage. Man kan enten finde en eksisterende platform, hvor man kan teste sine produkter eller finde en partner. Det kommer an på, hvordan man går til markedet og med hvilket produkt, og her har Danmark faktisk store muligheder med for eksempel forbrugsvarer og dansk design,« siger han.

Til det supplerer Anne Trads Juel Sauerberg: »Hvis man sidder med en drøm om at gøre det, skal man klart kaste sig ud i det. I Danmark har man så meget knowhow inden for det her felt, som man ikke har i Asien, men når det er sagt, kan man ikke gøre det uden knofedt og tålmodighed og ja, en vis investering i marketing og branding. Man er oppe imod nogle kæmpestore spillere, der kaster mange penge i det her netop nu.«

Cocomi satser på at have 200 brands i stald inden årets udgang, og parret forventer at mangedoble salget på sitet næste år, og e-commerce skal udgøre 20 procent af Norbreezes forretning i 2020.

Pix-coldingfriis

»For os er det et kæmpepotentiale fremadrettet. Vi har netværket til at få de brands, vi vil have, og er på plads, før det rigtigt går løs – det føles godt at være first movers,« afslutter Anders Peter Juel Sauerberg.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen