Berlingske Business

Danske modebutikker lider: Hver fjerde ser rødt

Tøjbutik
Hver fjerde danske modebutik har kørt med underskud de seneste tre år. Arkivfoto

Et stigende antal tøjbutikker kører med underskud. Branchen lider under at flere kunder handler på nettet.

Hver fjerde danske modebutik har haft underskud de seneste tre år, og store dele af branchen roder med en usund økonomi.

Det viser en Deloitte-analyse af 575 danske tøjbutikker, skriver Finans.dk.

Analysen viser, at flere tøjbutikker nu kører med underskud end for et år siden.

»De fysiske butikker er klart presset af øget nethandel, og samtidig kommer der nye tiltag med outlets og andet til. Det presser prisen for hele branchen,« siger partner i Deloitte, Morten Gade Steinmetz til Finans.dk.

26BBMNina-og-Hans-Rye3.jpg

For at vende udviklingen bør den danske modebranche måske rette blikket længere ud i verden. Ifølge analysen udnytter for få af de hjemlige eksportører de muligheder, som byder sig i verdens nye vækstlande - de såkaldt Next 11 - som blandt andet tæller Nigeria, Sydkorea og Mexico.

27BBMPeter Sextus.jpg

Eksporten til de 11 nye vækstmarkeder ligger stadig kun på 132 millioner kroner og udgør en brøkdel af den samlede eksport på 24,5 milliarder kroner. Men reagerer den danske tøjbranche ikke nu, vil andre nationer løbe med eksporten til de nye markeder, mener Morten Gade Steinmetz.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen