Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Danske designklenodier hitter i udlandet

17BUSCarl-Hansen-og-Soen-14.jpg
Knud Erik Hansen er ejer og administrerende direktør i møbelproducenten Carl Hansen & Søn. I forgrunden ses firmaets storsællert, Hans Wegners Y-stol. Foto: Palle Peter Skov

Med fremgang på store markeder som USA og Japan viser den danske møbelproducent Carl Hansen & Søn for sjette år i træk vækst i omsætningen. Administrerende direktør og ejer Knud Erik Hansen forbereder sig på at vokse yderligere med opkøb af erhvervspark på Fyn.

Med benene fra Wegners ikoniske Y-stole solidt plantet i den fynske muld tager møbelproducenten Carl Hansen & Søn endnu et stort skridt ud på verdens markeder.

Familievirksomhedens regnskab for 2015 viser for sjette år i træk fremgang på omsætningen, som med 28 procent vækst ligger på 366 millioner kroner mod 286 millioner kroner året før. Samtidig er resultat før skat vokset med 31 procent til 14,2 millioner kroner. Det er primært et skarpt fokus på verdens store markeder, der har givet pote for producenten bag klassikere som Wegner, Kaare Klint og Frits Henningsen, fortæller ejer og administrerende direktør, Knud Erik Hansen.

»Vi har brugt utrolig mange ressourcer på at få vores navn og produkter indarbejdet i hele verden på alle de store markeder. Det er både her i Europa, i USA og i Asien. Det har kostet både masser af tid og kapital, men det ser ud til, at det er lykkedes bedre end nogensinde,« siger han og peger på USA, England og Japan som de primære markeder, der drev væksten frem i 2015.

25BUSPix-Carl-Hansen-og-Soe.jpg

I Japan har Carl Hansen & Søn i dag 20 ansatte, og de japanske forbrugere er interesseret i andet end Y-stolen, som ellers har været favoritten hidtil.

»Det er rigtig godt, at vi kan sælge andet end Y-stolen derovre. Den er selvfølgelig dominerende, for de elsker den stol, men vores andre produkter begynder også at slå an,« siger Knud Erik Hansen.

De gode takter over de seneste år har skabt optimisme hos Knud Erik Hansen. For at styrke brandingen yderligere har Carl Hansen & Søn i starten af 2016 udvidet tilstedeværelsen i Bredgade i København, ligesom der er showrooms i både New York, Los Angeles og Milano. Knud Erik Hansen forventer yderligere vækst i 2016, hvor han regner med en omsætning på 420 millioner kroner og et overskud før skat på 25 millioner kroner.

29BUSMorten-Hai-Hansen-og-M.jpg

For at imødekomme den forventede stigende efterspørgsel på de danske designklenodier har Knud Erik Hansen investeret i produktionsfaciliteter i Danmark. Den 1. januar overtager Carl Hansen & Søn således hele erhvervsparken i Gelsted på Fyn, som består af i alt 37.000 kvadratmeter. I forvejen råder Carl Hansen & Søn over to produktionshaller i erhvervsparken, men ifølge Knud Erik Hansen er håbet, at der med tiden bliver brug for hele anlægget.

»Vi mener, det vil være godt for os at eje det hele, for hvis vi ikke ejer det, har vi vanskeligt ved at styre virksomhedens udvikling og pladsbehov,« siger Knud Erik Hansen og tilføjer, at han i starten vil leje en del af erhvervsparken ud.

»Det er klart mit håb, at vi på den lange bane kommer til at bruge det hele,« siger Knud Erik Hansen.

Bruun Rasmussen

Dansk produktion er en del af Carl Hansen & Søns forretningsgrundlag, men foruden det stærke, danske brand er det også ejerens plan, at Carl Hansen & Søn på sigt skal være mere end møbelproducent. Knud Erik Hansen er i fuld gang med at udvikle forretningen til også at omfatte handel i form af for eksempel tæpper.

»Vi skal kunne være totalleverandører både til hoteller og til hr. og fru Petersen. Det er de krav, der stilles. Hvis du skal levere til et stort hotel ude i verden, så vil de ikke have 25 leverandører. De vil have én, som er ansvarlig, og som kan levere. Det kan vores konkurrenter, og det skal vi også kunne,« siger Knud Erik Hansen og fortæller, at Carl Hansen & Søn blandt andet er på vej med Wegner-senge.

Dermed nærmer Carl Hansen & Søn sig målet om at nå en halv milliard kroner i omsætning i 2017,

bo

Carl Hansen & Søn forventer at ramme en halv milliard i omsætning i 2017. Siden 2011 er antallet af medarbejdere steget fra 107 til 247, hvoraf 80 af dem er ansat i udlandet. Alene i 2015 øgede Carl Hansen & søn antallet af medarbejdere med 39.

»Vi er inde i en fantastisk udvikling. Hvert år udvider Carl Hansen & Søn med tocifrede tal på personalesiden – en tendens, vi forventer, vil fortsætte fremover, særligt i produktionen og i det internationale salgskorps,« siger Knud Erik Hansen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen