Berlingske Business

Danske dagligvarekæder kæmper om lav indtjening

Test af Internetsupermarkeder
Der er hård konkurrence imellem danske supermarkeder. Danskerne køber billige råvarer og tilbereder dem i »fine køkkener«, siger ekspert. Foto:

Overskuddet er under pres i dele af dagligvarehandlen, der samtidig slæber rundt med omkostninger til mange butikker

Mens andre brancher melder om voksende indtjening i takt med bedre konjunkturer og økonomisk vækst, slås de danske dagligvareselskaber generelt med at sikre sig afkast. Det har også i år ført til lukning af butikker hos kæder. Det skriver Finans.

Dagligvaremarkedet her i landet er præget af hård konkurrence mellem de store aktører som Dansk Supermarked, Coop Danmark, Dagrofa og Rema 100. Dertil kommer flere andre mindre selskaber – bl.a. de tyske discountkæder Lidl og Aldi.

I en ny analyse om udviklingen i branchens 25 største selskaber, som erhvervsdatabasen BIQ har lavet for Finans, fremgår det, at både overskuds- og afkastningsgraden i dagligvarehandlen skiller sig ud. Og det med lave tal for indtjeningen.

Flere faktorer kan bruges som forklaring på det. En af dem er en tydelig tendens i danskernes forbrug: Danmarks Statistik opgør således, at forbruget af fødevarer er faldet fra at udgøre 24 pct. af de private husstandes totalforbrug i 1981 til nu mindre end 15 pct.

Og faktisk har udviklingen i det samlede dagligvaremarked været fladt i en årrække, mens der til gengæld er fart i salget, når det gælder udeservering. Med alt fra takeaway til restauranter som dermed også stjæler en del af omsæltningen fra den klassiske dagligvarehandel.

Pix-Finn Tang

Det danske marked for dagligvarer er samtidig præget af intens konkurrence mellem kæderne, som alle gennem en længere årrække har ekspanderet med nye butikker.

Det samlede antal er ca. 2.700 discountbutikker, supermarkeder og større dagligvarebutikker. Dermed er Danmark et af de lande i Europa med den højeste butikstæthed. Det er især udløst af discountkæderne, der nu samlet har op mod 40 pct. af salget her i landet med 1.500 butikker.

Netop det er ifølge detailekspert Henning Bahr, Retail Institute Scandinavia, også en af forklaringerne på, at dagligvarehandlen kæmper med indtjeningen generelt.
»Der er udvidet med mange nye kvadratmetre på det danske marked, og især drevet af lavpriskæderne. Det har været med til at øge omkostningerne i hele branchen. Samlet er det en branche med små marginaler,« siger Henning Bahr til Finans.

28BUS20170626-153259-3BM-13.jpg

Tidligere i år valgte købmandskoncernen Dagrofa at lukke discountkæden Kiwi, og samtidig har både Aldi og Fakta under Coop også lukket underskudsgivende butikker.

»Kæderne har været gennem år med overplaceringer i deres ekspansion. Men nu er kampen mellem dem intens, og den fejl har de nok ikke glemt,« siger Henning Bahr.

I Dansk Erhverv hæfter markedsdirektør Henrik Hyltoft sig desuden ved, at priskonkurrencen i Danmark er hård.

»Danskerne er tilbudsjægere, når det gælder indkøb af føde- og dagligvarer. Der købes mange fine køkkener, hvor der tilberedes billige råvarer. Så marginalerne er små i dagligvarebranchen, hvor der dystes hårdt mellem aktørerne. Og et udskilningsløb kører,« siger Henrik Hyltoft.

28BUSAldi-191107.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen