Berlingske Business

Danske attraktioner trodser krisen

Tivoli
De danske forlystelsesparker, museer og biografer mærker ikke noget til den økonomiske krise, som plager mange andre brancher. Foto:

Krisen flytter danskernes forbrug fra udstyr til oplevelser til gavn for forlystelsesparker, museer og biografer.

Hellere udskyde købet af en ny fladskærm og i stedet bruge penge på en god oplevelse med familien. Sådan synes rationalet at være blandt danskerne, der lægger flere penge i forlystelsesparker, biografer og museer.

En undersøgelse af de 50 største virksomheder i branchen, som Dansk Aktie Analyse har lavet, viser, at indtjeningen og omsætning er steget henholdsvis 1,5 procent og 5,8 procent i 2012. Det skriver Jyllands-Posten.

Væksten inden for oplevelsesøkonomien er dermed over dobbelt så høj som blandt de danske virksomheder generelt.

»Udviklingen i branchen ser meget fornuftig ud. Generelt er billedet, at folk bruger flere penge på oplevelser, mens man sparer andre steder, for eksempel når man er ude at handle ind,« siger Lise Lyck, professor på Copenhagen Business School og ekspert i oplevelsesøkonomi til Jyllands-Posten.

Bevægelsen kan netop være en reaktion på krisestemningen i økonomien, vurderer Lene Feldthus Andersen, direktør i Center for Regional- og Turismeforskning.

»Vi har flyttet vores forbrug fra udstyr til oplevelser. Det kan godt være en reaktion på krisen - at man har brug for at koble af fra en stresset hverdag,« siger hun.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen