Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Dansk topchef for Adidas debuterer med kanonregnskab

ADIDAS-MOVES/CEO
Kasper Rørsted, der siden oktober 2015 har været direktør i Adidas, kunne i dag præsentere et rekordregnskab for de tyske striber. Foto:

Kasper Rørsted er kommet flyvende fra start i den tyske sportskæmpe Adidas. Danskerens første årsregnskab viser, at overskuddet for første gang runder en milliard euro.

Danske Kasper Rørsted lægger ud med et rekordregnskab hos Adidas: Overskuddet for 2016 lyder på lidt over 1 milliard euro - 7,6 milliarder kroner - hvilket er det største i stribernes historie.

»2016 var et exceptionelt år for Adidas. Vi har forbedret vores brand verden over. Som et resultat af det, er vi i stand til at øge indtægterne kraftigt og opnå et overskud på mere end 1 milliard euro for første gang i vores firmas historie,« siger Kasper Rørsted i en pressemeddelelse.

Omsætningen for 2016 lå på mere end 140 milliarder kroner.

Siden oktober 2016 har Kasper Rørsted siddet i direktørstolen hos det tyske sportsmærke. 54-årige Kasper Rørsted var tidligere direktør for kosmetik- og kemivirksomheden Henkel, men overtog i 2016 direktørposten i Adidas.

Rørsted

Adidas er Europas største sportstøjsproducent, og andenstørst på verdensplan, hvor Nike er størst. En af udfordringerne for Kasper Rørsted bliver at styrke Adidas' position på det amerikanske marked, hvor Nike dominerer, og eksempelvis sidder på 48 procent af markedet for sko. Tidligere meldte Rørsted ud, at han ser det som en af sine vigtigste opgaver at forbedre positionen på det amerikanske marked.

Et skridt på vejen har været at skille mærket Reebok fra Adidas: Adidas købte Reebok tilbage i 2005 for at stå bedre rustet mod konkurrenten Nike på det amerikanske marked, men det har knebet med at opnå de opstillede mål.

Indtægterne på det europæiske marked er steget med 20 procent, mens væksten på det amerikanske og kinesiske marked er forøget med henholdsvis 24 og 28 procent.

Kasper Rørsted

Adidas blev stiftet i 1924 af tyske Adi Dassler og har i dag 57.000 ansatte.

Forventningerne til 2017 er, at de gode takter fortsætter på både top- og bundlinje. Målet er en vækst på 11 til 13 procent, og at nå et overskud på 1.2 milliarder euro.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen