Berlingske Business
12:41Svenskerne tror på faldende boligpriser

Dansk-svensk modebutik på nettet når milliardomsætning

Boozt.com omsatte for en milliard svenske kroner i 2015, men har endnu til gode at få overskud på bundlinjen.

Forbrugernes lyst til at shoppe hjemme fra sofahjørnet forplanter sig i regnskabsbøgerne hos dansk-svenske Boozt.com, der sælger tøj på nettet.

I selskabets femårige levetid er omsætningen vokset til 1.038 mio. svenske kroner i 2015. Omkring en tredjedel af omsætningen ligger i Danmark.

- Vi voksede med 55 procent i forhold til sidste år, omsatte for over en milliard svenske kroner og fik et driftsresultat på omkring seks millioner svenske kroner. Så vi har opfyldt vores vækstmål, siger Hermann Haraldsson, administrerende direktør i Boozt.com.

I 2014 lød omsætningen på 670 millioner svenske kroner og et negativt driftsresultat på 57 millioner svenske kroner.

Der er dog et stykke vej endnu, før den voksende omsætning smitter af på bundlinjen. Før skat lyder årets resultat på et underskud på 6,3 millioner svenske kroner.

Det koster at udvide forretningen, og i øjeblikket bruger Boozt.com mellem 15 og 20 procent af omsætningen på markedsføring, lyder det fra direktøren.

- Vi investerer stadig meget kraftigt i at udbygge vores kundebase, så vi har mere fokus på at løfte vores kundebase og toplinje end at genere størst muligt overskud, siger han.

Bag Boozt.com står blandt andre den danske skogigant Ecco, den danske pensionskasse Sampension og kapitalfondene Sunstone og Verdane.

Virksomheden har hovedsæde i Malmø og et kæmpestort lager centralt i Skåne. Vækst er afgørende for at høste stordriftsfordele, lyder det.

- Hvis vi fordobler vores omsætning i norden, skal vi ikke være dobbelt så mange ansatte. Det hele er digitaliseret og sat i system, siger Hermann Haraldsson og fortsætter:

- Vi er ved at investere 100 millioner svenske kroner i fuldautomatisering af vores lager. I forhold til distributionen får man bedre priser, hvis der er mange pakker.

Ifølge detailhandel- og forbrugerekspert Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia er vokseværket i Boozt.com udtryk for en underliggende tendens på markedet for modetøj på nettet, som vil blive endnu tydeligere:

- Markedet vil blive konsolideret i de kommende år, siger hun.

Der bliver færre spillere på markedet, fordi de små butikker ikke kan hamle op med de stores tilbud om gratis fragt og returvarer, medmindre de er stærke inden for en bestemt niche, tilføjer hun.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen