Berlingske Business

Dansk Supermarkeds topchef vil være europæisk discountkonge

Dansk Supermarkeds topchef Per Bank
Overskrift
Dansk Supermarkeds topchef Per Bank Foto:
 

Mens ærkerivalen Coop forsøger at sætte sig på en sundhedsdagsorden, holder administrerende direktør for Dansk Supermarked, Per Bank, hovedfokus på én ting: Discount.

Discount i forstanden billigt er fortsat hovedfokus for Per Bank, administrerende direktør for Dansk Supermarked, landets største detailhandelsforretning.

»Vi kan konstatere, at det stadigvæk er attraktive priser og attraktive tilbud, som kunderne går efter,« siger Per Bank.

Derfor har Dansk Supermarkeds investeringer i 2014 også hovedsagligt ligget inden for områder, som giver kunderne billige dagligvarer. Det gælder blandt andet massive investeringer i Netto i Storbritannien og Sverige og lanceringen af tøjmærket VRS.

Supermarkedskæder undersøger lagre efter rottefund

»Det bliver fortsat billigere at være forbruger i Danmark, men også hårdere at være retailer,« siger Per Bank med henvisning til den aggresive konkurrence på priserne - ikke bare i Danmark, men i hele Europa.

»Det er et presset marked i Europa, og de fleste retailere tjener færre penge - også i procent - end de gjorde for tre år siden. Det siger lidt om, hvor hårdt markedet er i Europa,« siger han.

Netto

Per Bank ser dog gode takter for Netto både i Storbritannien, Tyskland og Sverige. På det tyske marked er Netto den eneste tilbageværende udenlandske kæde, og i Sverige, hvor Netto har eksisteret siden 2002, var der optimisme at spore.

»I Sverige har vi haft en god fremgang og det bedste indtjeningsår nogensinde. Der er stort potentiale for vækst i discount generelt - og Netto i særdeleshed - i Sverige,« siger Per Bank.

30BUSbank2.jpg

Dansk Supermarked kom igennem 2014 med en omsætning og indtjening, der var næsten identisk med året før. Mens omsætningen lød på 57 milliarder kroner, lød driftsoverskuddet på 2,4 milliarder kroner, og selvom væksten er svær at få øje på, ændrer Per Bank ikke kurs.

»Vi er med vores kæder Bilka, Føtex og Netto fuldstændig på plads med prisen,« siger Per Bank.

Der findes 459 Netto-butikker i Danmark, 346 i Tyskland, 335 i Polen, 157 i Sverige og fem i Storbritannien.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen