Berlingske Business

Dansk Supermarked vil slås med den gyldne måge og kongen

McDonalds - 20170419090842463_
Dansk Supermarked har rettet sigtekornet mod McDonald's og Burger King. (arkivfoto) Free/Colourbox

McDonald's og Burger King har fået en konkurrent i Dansk Supermarked, der vil vokse kraftigt med Carl's Jr.

Dansk Supermarked har kastet et sultent øje på markedet for burgere. Koncernen, der blandt andet ejer Netto, Føtex og Bilka, vil med kæden Carl's Jr. tage kampen op mod de allerstørste.

Det fortæller administrerende direktør Per Bank i forbindelse med Dansk Supermarkeds regnskab for 2016. Markedet er på vej mod mere færdigmad og restaurantbesøg. Det vil Dansk Supermarked have sin bid af.

- Vi har allerede en restaurantkæde i Carl's Junior, der er en burgerkæde. Der har vi for nuværende syv restauranter, og så åbner vi syv mere i den resterende del af året, siger Per Bank og fortsætter:

- Vi har store planer om at komme op og konkurrere med både McDonald's og Burger King. Vi ligger med lidt mere højkvalitet, end de gør, og dér, hvor vi er åbnet, har vi fået godt fat.

bilkasplitKennethNielsen

Carl's Jr., der profilerer sig selv med bøffer stegt over kul, er en amerikansk burgerkæde startet i 1941. Siden da er den vokset betydeligt og har flere end 3500 restauranter verden over.

Dansk Supermarked har købt sig ind på franchisebasis.

- Så vi får hele forretningsmodellen og konceptet, men betaler en lille del af omsætningen til Carl's Jr.

- Dermed kan vi fokusere på det, vi er gode til. At sørge for, at medarbejderne er servicemindede, og at omkostningerne er lave. Det er kompetencer, der ligger inden for vores dna, siger Per Bank.

Pix- interflora

Med syv butikker er der dog fortsat langt op til de to giganter, som Per Bank har rettet sigtekornet imod. McDonald's har eksempelvis 88 forretninger i Danmark.

Ud over Carl's Jr. ejer Dansk Supermarked rettighederne til at drive kaffekæden Starbucks i Danmark. Den er der 15 af fordelt over hele landet.

Gruppen har samtidig de finansielle muskler til ekspansion i orden. 2016 gav et overskud på 1,3 milliarder kroner, og pengestrømmene var på over fire milliarder kroner.

Pix-bilka

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen