Berlingske Business

Dansk Supermarked vil skille sig af med Mærsk

Dansk Supermarked
Pressemøde hos Dansk Supermarked tirsdag 7. januar 2014 om Salling 's overtagelse af Dansk Supermarked fra Mærsk. Her Per Bank CEO Dansk Supermarked. (Foto: Claus Fisker/Scanpix 2014) Foto:

Dansk Supermarked vil fodre sparegrisen med flere milliarder frem mod 2019, hvorefter pengene skal bruges til at købe sig ud af den tidligere storaktionær A.P. Møller-Mærsks ejerskab.

I 2014 blev Dansk Supermarked Group selvstændig, da Salling-Fondene overtog aktiemajoriteten fra A.P. Møller-Mærsk og dermed erhvervede sig en ejerandel på 81 pct. Tilbage sidder A.P. Møller-Mærsk med 19 pct. af aktierne, som den administrerende direktør i Dansk Supermarked Group, Per Bank, gerne vil have fat i.

06BUSDansk-Supermarked--163.jpg

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

bank

»Vi har en stærk likviditet og pengestrøm på driften, som på sigt sikrer, at vi bliver i stand til at finansiere den sidste del af tilbagekøbet. Vi havde i begyndelsen af året 5 mia. stående, så selv om vi har skullet betale renter, har vi været gode til at samle penge sammen, så kan vi spare op til at købe de resterende aktier,« siger Per Bank til Jyllands-Posten Erhverv.

Per Bank

Selvom Dansk Supermarked ønsker at slippe af med Mærsk vil der dog på en række områder fortsat være tætte bånd. Koncernchefen i A.P. Møller-Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, er stadig bestyrelsesmedlem i Dansk Supermarked Group og står blandt andet i spidsen for en massive forretningsudvidelse med internationale kapaciteter.

Butikker holder døgnåbent

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen