Berlingske Business

Dansk Supermarked vil samle danske netbutikker i kamp mod Amazon

The logo of Amazon is seen at
Der er fart på hos Amazon, og det får Dansk Supermarked til at opfordre til et modsvar fra danske netbutikker. Reuters/Pascal Rossignol

Alle netbutikker i Danmark skal samles under et tag, så man kan modstå den voksende netgigant Amazon.

Dansk Supermarked mener, at giganten Amazon truer nethandel så meget, at det kalder på et samlet modsvar fra danske netbutikker.

Det skriver Børsen.

Det skal ske ved at omdanne netbutikken Wupti til en samlet markedsplads, hvor alle danske netbutikker kan sælge deres varer fra.

»Budskabet er, at vi tror på, at vi kan samarbejde og konkurrere på samme tid. Jeg tror ikke, vi har et valg, for Amazon kommer, og så skal de danske webbutikker have et modsvar. Og det håber vi, det her kan blive,« siger Kenneth Nielsen, koncerndirektør for e-handel i Dansk Supermarked, til Børsen.

Pix-bilka

Baggrunden er, at detailhandlen i Danmark har set, at Amazon lige op ad landets grænser har kapret enorme markedsdele.

I Tyskland sidder Amazon således på 30 procent af al nethandel.

I Frankrig er Amazons andel også 30 procent, og i Storbritannien har Amazon 25 procent af markedet på nettet.

Hvis man sammenligner med den største webbutik i Danmark, tyske Zalando, kan man se, hvor stor en del af markedet det er. Zalando har 2,6 procent af markedet.

»Vi går all in med det her initiativ. Hvis vi fremover vil være en signifikant spiller, så er det her centralt. Hvis vi ikke vil gentage situationen fra Tyskland og Frankrig, så bliver vi nødt til at udfordre os selv,« siger Kenneth Nielsen.

Han peger på, at baggrunden for det nye initiativ, hvor man inviterer konkurrenter ind i sin netbutik, er sket, fordi Amazon allerede i dag er den næstmest brugte butik på nettet i Danmark.

Pix- interflora

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen