Berlingske Business

Dansk Supermarked skifter navn til Salling Group

A.P. Møller - Mærsk giver helt slip på Netto og Bilka
Dansk Supermarked skifter navn til Salling Group, oplyser virksomheden i en pressemeddelelse. Foto:

Dansk Supermarked skifter navn til Salling Group, oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.

Dansk Supermarked, der ejer blandt andet Netto og Føtex, skifter navn til Salling Group. Det skriver Dansk Supermarked i en pressemeddelelse.

»Salling Group er per første juni det nye navn for Dansk Supermarked. Med kæder som Føtex, Bilka, Netto, Salling og Wupti arbejder vi for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil.«

»Flere end 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen, Sverige og Danmark servicerer hver uge ni millioner kunder,« skriver Dansk Supermarked.

Dansk Supermarked har heddet Dansk Supermarked siden 1964, hvor A.P. Møller - Mærsk blev medejer.

Supermarkedskædens historie startede dog langt tidligere, da Hermann Salling åbnede en manufakturhandel i Aarhus i 1906 og siden et stormagasin i 1948.

Han åbnede den første Føtex i 1960 og stiftede Jysk Supermarked, som A.P. Møller - Mærsk altså købte sig ind i fire år senere.

Siden 2014 har A.P. Møller - Mærsk dog solgt ud af sin ejerandel til Salling Fondene, der nu er eneejer.

Omsætningen i Dansk Supermarked lød i 2017 på små 60 milliarder kroner.

I de seneste år har Dansk Supermarked klaret sig godt, mens den danske storkonkurrent Coop har haltet. Ved årsregnskabet for Dansk Supermarked understregede virksomheden, at det faktum, at Salling Fondene nu er eneejere, hjalp.

Det gør det, fordi der ikke længere skal fokuseres på at sende overskud til aktionærerne.

»Det unikke ved os er, at alle de penge, vi tjener, går enten tilbage til virksomheden eller til uddeling via fonden,« sagde administrerende direktør Per Bank.

Åbning af nye butikker og opkøb har været top of mind hos Dansk Supermarked sidste år.

I Danmark åbnede Dansk Supermarked 50 nye butikker, blandt andet fordi kæden overtog lejemål fra den hedengangen discountkæde Kiwi.

Samlet investerede Dansk Supermarked knap 1,5 milliarder kroner i nye butikker og it i 2017.

I løbet af året købte Dansk Supermarked 80 procent af virksomheden Skagenfood, der leverer måltidskasser.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen