Berlingske Business

Dansk Supermarked: Sælger puder i stedet for sofaer

Forbrugernes indkøbsmønstre ændrer sig i recessionen, men det er A.P. Møller - Mærsks detaildivision, Dansk Supermarked, i stand til at håndtere, da den ene kæde kan samle op, hvor den anden taber.

Det siger informationschef Erik Eisenberg.

- Vores situation er, at tingene ser ganske fornuftige ud i lyset af den situation, der er. Vi kan mærke den krise, der er, men vi er ikke selv i krise på nogen måde. Alle virksomheder kan mærke krisen. Det kan vi også, men det er ikke sådan, at det har skabt en situation, hvor vi har det skidt og er tvunget til at skære voldsomt ned på en masse områder. Sammensætningen af vores butikskoncepter er sådan, at hvis den ene har det lidt svært på nogle vareområder, så er der andre, der samler op. Netto er en kriseknuser, der i 2008 havde en betydelig fremgang, hvor alle andre havde tilbagegang, siger Erik Eisenberg til RB-Børsen.

En af ændringerne er, at det er blevet sværere at sælge møbler, forklarer han. - Noget af det, man tydeligvis kan se, det er, at folk ikke vil købe møbler. Det er umuligt at sælge møbler til folk i øjeblikket, da det er et af de område, de sparer på. Så må man jo sadle om sige, at vi skærer ned på sortimentet af møbler. Men hvis ikke, kunderne vil købe en sofa, så må vi sørge for at sælge sofapuder i stedet for - altså sælge accessories inden for de områder, siger Erik Eisenberg.

Til gengæld kan han aflive myten om, at et af symbolerne på forbrugsopsvinget - fladskærms-tv'ene - er blevet umulige at lange over disken.

- Det er en myte, at man ikke kan sælge fladskærme eller elektronik i det hele taget. Det går godt - i hvert fald for os. Folk går meget efter pris, og der kan vi godt være med, siger Erik Eisenberg.

Men generelt er der en bevægelse fra det dyre mod det billige, som blandt andet kan mærkes positivt på tøjsalget for Dansk Supermarked.

- Man kan også se, at hvor tøjsalget generelt er lidt plaget, så går det fint for sådan nogle forretninger som vores, der sælger dagligdagstøj, som ikke er særlig kostbart og som ikke er så mærkefikseret. Der sker altid i kriser en bevægelse væk fra mærke og stil og det at signalere velstand. I kriser er man udemærket tilfreds med at købe kvalitetstøj til en billig pris, som vi sælger i Føtex eller Bilka. Det er nogle af de tendenser, vi kan se. Der kører det fornuftigt for os, siger Erik Eisenberg.

Han pointerer samtidig, at man fra centralt hold i Dansk Supermarked ikke har indflydelse på de enkelte kæders ekspansion, men at kæden som helhed fastholder et ambitiøst investeringsprogram trods krisen.

- Vi er meget ydmyge over for, at selvom man er en dagligvareleverandør til danskerne, og måske ikke så konjunkturfølsomme, som andre er, så er vi stadig konunkturfølsomme. Det skal man have forståelse for og være ydmyge over for. Men vi er også en priviligeret virksomhed; vi har altid evnet at finansiere vores investeringer og udbygninger af egne penge. Og det kan vi stadigvæk. Vi er ikke lånefinansierede, fordi vi har drevet forretningen lønsomt i mange år. Derfor kan vi godt klare et generelt tilbageslag uden, at vi kommer i krise, siger Erik Eisenberg. I 2008 omsatte den A. P. Møller - Mærsk-ejede koncern for 57 milliarder kroner i dens 1267 butikker i Danmark og i udlandet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen