Berlingske Business
17:42

Dansk Supermarked gør klar til storoffensiv: Overtager 81 Kiwi-lokaler

Dansk Supermarked overtager Kiwis lokaler
(Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Scanpix 2017) Foto:

I kølvandet på Kiwis nedsmeltning i Danmark har Dansk Supermarked nu overtaget størsteparten af kædens lokaler.

Dansk Supermarked, der blandt andet omfatter Føtex og Netto, er gået i storoffensiv og har overtaget 81 af Kiwis lokaler. Kiwi annoncerede i april, at de lukker i Danmark. Det er især Netto, der skal have gavn af de nye lokaler. Det skriver Dansk Supermarked og Dagrofa i en fælles pressemeddelse. Koncernen forventer nu, at Netto snart vil runde 500 butikker.

Ifølge Netto selv har de i dag 455 butikker i over hele landet. Dansk Supermarked forventer, at halvdelen af de overtagede lejemål skal konverteres til Netto. Rema1000 overtager seks butikker, mens Lidl åbner i et enkelt lejemål. Fremtiden for fire lejemål er stadig ikke fastlagt, og Dagrofa beholder selv 27 butikker, der primært bliver til Spar.

Administrerende direktør i Dansk Supermarked Group, Per Bank, siger følgende om overtagelsen pressemeddelelsen:

»Der er tale om en strategisk vigtig aftale for Dansk Supermarked Group, da vi hermed styrker Nettos fundament for succes mange år frem i tiden. Jeg er derfor meget tilfreds med aftalen. Den gør os i stand til at nå endnu bredere ud med et forstærket Netto-koncept, så vi kan gøre vores til at forbedre hverdagslivet for forbrugere i alle egne af Danmark.«

Landmændenes indtjening stiger 7 mia. kr. i år Et såret landb

Efter at Dagrofa, der står bag Kiwi, besluttede at lukke butikkerne, meddelte de samtidig, at de i stedet vil fokusere på MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb. Aftalen mellem de to koncerner er underskrevet og meddelt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Fakta på hjørnet af Sølvgade og Borgergade.


Hos Dagrofa er man glad for, at lejemålene er givet videre. Afståningstiden på 41 dage er kortere end forventet, forklarer direktør Per Thau.

»Den nye gode nyhed er, at vi er af med alt, hvad vi havde. Vi er færdige med at rydde op efter Kiwi,« siger Per Thau.

De fleste butikker bliver overtaget af Dansk Supermarked, og det skyldes hovedsageligt én ting, forklarer han:

»Det var dem, som kom med den bedste deal til os – på en gang at komme af med alle forpligtelserne."

Per Thau

Der var i alt 103 Kiwi-butikker. Konverteringen fra Kiwi til Netto går i gang hurtigst muligt, skriver de to koncerner i en fælles pressemeddelelse.

Kiwi lukker i Danmark.

Coop har ikke fået fat i nogle af Kiwis lokaler. Administrerende direktør hos Coop, Peter Høgsted, har ikke ønsket at medvirke i et interview, men koncernens informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, fortæller, at også Coop har budt på flere butikker. Han vil ikke fortælle præcis hvor mange, eller hvor de lokaler, de var interesserede i, lå.

»Men de lå fordelagtigt i forhold til de Fakta-butikker, vi har i forvejen. Altså at vi ikke skulle lukke en Fakta for at købe en anden,« siger han og afviser, at der har været budkrig på lokalerne.

»Vi har over de seneste to år lukket Fakta-butikker, så vi har ikke været interesserede i at få flere. Men der var et par enkelte steder, hvor lokalerne kunne erstatte den butik, vi havde i forvejen eller fylde et enkelt hul,« siger han og tilføjer, at det har været en mindre sag for Coop. Kiwi er ikke den eneste butikskæde, der har lukket butikker i år. For lidt over en uge siden meddelte Aldi, at de lukker 32 butikker.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen