Berlingske Business
17:42

Dansk Supermarked fortsat nummer 1

supermarkeder
Først på måneden præsenterede Dansk Supermarked sit årsregnskab for 2015. Her kunne det ses, at selskabet, der har dagligvarekæderne Netto, Føtex og Bilka, har vanskeligt ved at sætte turbo på væksten. Nummer to er Coop med bl.a. Fakta, Irma og SuperBrugsen, mens Dagrofa med Meny og Kiwi kommer langt bagefter. 

Dansk Supermarked er ubetinget Danmarks bedste dagligvarekoncern til at tjene penge. Sidste år blev overskuddet 1,7 mia. kr. Coop halter langt efter, mens Dagrofa har et drønende underskud. Det viser en sammenligning af 2015-regnskaberne.

Hvis du kører til en mindre dansk provinsby for at tage temperaturen på dansk detailhandel,, ja så er der nok både en Netto, en Fakta, en Lidl og måske også en Kiwi.

Først på måneden præsenterede Dansk Supermarked sit årsregnskab for 2015. Her kunne det ses, at selskabet, der har dagligvarekæderne Netto, Føtex og Bilka, har vanskeligt ved at sætte turbo på væksten.

Fredag: Kiwi lukker

Men omvendt hersker der ingen tvivl om, at Dansk Supermarked er dagligvarebranchens førende og bedst indtjenende selskab i Danmark.

Det viser en sammenligning af regnskabsresultaterne for 2015 mellem de tre største i branchen.

Nummer to er Coop med bl.a. Fakta, Irma og Kvickly, mens Dagrofa med Meny og Kiwi kommer langt bagefter.

Irma

Dagrofa halter ind på en tredjeplads med endnu et gevaldigt underskud på bundlinien og en svag tilbagegang i omsætningen. Det er i øvrigt sjette år i træk, at Dagrofas omsætning falder. Den er faldet med 3,8 milliarder kr. fra 2009 til 2015.

Nok er Dansk Supermarked presset på indtjeningen, men koncernen er i sammenligning med konkurrenterne COOP og Dagrofa den af de tre danske dagligvaregiganter, der ubetinget tjener mest.

Se bare på tallene. De taler deres tydelige sprog.

bank

Sidste år havde Dansk Supermarked et overskud efter skat på 1,7 milliarder kr. mod 1,8 milliarder kr. året før. Sidste års omsætning lå på 57,4 milliarder kr. En vækst på én procent i forhold til året før.

Coop levererede i 2015 en vækst i omsætningen på to procent til 45,2 milliarder kr..

Men med et overskud på 456 mio. kr. tjener Coop langt mindre end Dansk Supermarked, ja mere en tre gange så lidt.

Coop tjente i øvrigt næsten 120 mio. kr. mere end i 2014. Så der er pæn vækst i indtjeningen.

Peter Høgsted

Men det kan vare længe, inden og hvis Coop kommer til at tjene lige så meget som Dansk Suparmarked,

Og så til blødende Dagrofa, der står bag Kiwi og Meny-kæderne, og slet ingen penge tjener. Sidste år blev det til endnu et trecifret millionunderskud i Dagrofa. Denne gang var der et minus 198 mio. kr.

Daggrofa havde en tilbagegang i omsætningen på 19 mio. kr. i 2015, så Danmarks tredjestørste dagligvareselskab landede på 19.609 mio. kr. i omsætning.

06BUSDansk-Supermarked--163.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen