Berlingske Business

Dansk skjortekoncept vælter USA

Dansk skjortekoncept vælter USA - 1
<a href="http://www.shirtsmyway.com/">shirtsmyway.com</a>, der er startet af to unge danskere, Peter Crawfurd og Michael Yang, har bare fem måneder på bagen, men har allerede taget det amerikanske marked med storm og indtaget godt 20 lande. Foto:

Design din egen skjorte og få den leveret til døren. Sådan lyder den simple idé bag shirtsmyway.com, som to unge, danske iværksættere står bag. Konceptet har taget USA med storm og er klar til at kaste sig over resten af verden.

Er du til lyserøde skjorter med stribede manchetter, eller skal skjorten helst bare være hvid, men sidde godt? Uanset hvad er der uanede muligheder via det nye koncept shirtsmyway, der sælger skræddersyede skjorter efter forbrugerens eget design på nettet.

shirtsmyway.com, der er startet af to unge danskere, Peter Crawfurd og Michael Yang, har bare fem måneder på bagen, men har allerede taget det amerikanske marked med storm og indtaget godt 20 lande.

”Vi ville gerne starte en virksomhed, og valget faldt på skjorter, fordi vi begge har rejst meget rundt og forsøgt at få skjorter syet forskellige steder, og selvom resultaterne har været varierende, så er der noget særligt over at få en specialdesignet og skræddersyet skjorte,” forklarer Peter Crawfurd, der er hjemme i Danmark på et kort visit.

Stor onlineverden i USA
Resten af tiden bruger han og forretningspartneren Michael Yang med at sælge koncepter til nye lande over hele verden og i Kina, hvor de bor, og hvor produktionen af skjorterne ligger.

Virksomheden har været undervejs i godt et år, men åbnede 1. februar, og har siden især erobret de amerikanske kunder, hvor 90 procent af kundestrømmen kommer fra.

Det forjættede amerikanske marked er ellers som regel lidt af en mundfuld at kaste sig over, men Crawfurd og Yang var ikke i tvivl om, at det var her forretningen skulle promoveres til at starte med.

”Vi kunne se, at der er en stor onlineverden i USA, de bruger internettet mere, og det er ét sprog, hvilket gør nogle processer lettere for os og giver os en masse muligheder,” forklarer han.

Mediedarling i USA
At amerikanerne har taget ideen til sig er der ingen tvivl om. Shirtsmyway.com er blevet omtalt i diverse blogs, blade og aviser, som for eksempel Financial Times, Glamour Magazine, GQ og Tech Crunch, og ifølge Peter Crawfurd går salget strygende.

Den unge iværksætter-duo ønsker ikke at præcisere de hidtidige salgstal, men fortæller gerne, at det langsigtede mål lyder på en indtjening på 50 millioner kroner inden for fire - fem år.

De skandinaviske herrer har dog også taget shirtsmyway.com til sig. Norge er i dag det andetstørste marked, men også fjernere destinationer som Brasilien og Korea er på kundelisten. Ifølge Peter Crawfrud er det virksomhedens særlige tilbud om gratis fragt, der lokker.

Krisetid perfekt til opstart
”Det at vi har gratis fragt til stort set hele verden gør at nogle lande, der normalt bliver forhindret at høje fragtagifter når de gerne vil shoppe online, kan købe hos os.”

Med tiden er planen også at udvide forretningen med andet og mere end skjorter, men indtil skjorteforretningen er helt på plads er det den der er i førersædet.

Peter Crawfurd og Michael Yang, der begge er 25 år gamle og uddannet fra Copenhagen Business School, afviser på det kraftigste, at finanskrisen er nogen som helst hindring for at starte en virksomhed.

”Det er faktisk et bedre tidspunkt at starte. Man får bedre priser når man forhandler med producenter og fragtfolk, for de er mere sultne efter kunder,” siger Peter Crawfurd.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen