Berlingske Business
17:42

Dansk Retursystem dropper pantsækken

29BUSPix1-Retur-090935.jpg
Dansk Retursystems hovesæde i Hedehusene.

I et par år har Dansk Retursystem testet en ny metode til indlevering af pantflasker. I stedet for at få fedtede fingre i pantautomaten kunne forbrugere aflevere pant i en særlig sæk. Men det bliver ved testen, lyder det fra Dansk Retursystem.

Vi har alle sammen tænkt tanken, at der må findes en smartere måde at pante på. Men fedtede fingre, »tilkald personalet« og »ude af drift« er blevet en del af dét at aflevere pantflasker og -dåser.

Hos Dansk Retursystem troede man imidlertid, at man havde fundet en løsning: pantsækken. På tolv pantstationer rundt om i landet kunne man med specialudviklede sække aflevere al pant på én gang uden at få fedtede fingre.

»Forbrugerne, der har prøvet det, har virkeligt været begejstrede. 97 pct. er tilfredse med løsningen, viser vores undersøgelser,« siger Lars Krejberg Petersen, der er administrerende direktør i Dansk Retursystem.

Alligevel har Dansk Retursystem besluttet, at tiltaget ikke skal rulles ud på landsplan. Det bliver ved de tolv stationer, der findes i dag, ikke flere.

»Det er ikke en rentabel model for pantindsamling,« forklarer Lars Krejberg.

Alle poser og kasser med pant, der ankommer til én af Dansk Retursystems centraler, har et plastic-tag og en stregkode, der er unik for det sted, hvor panten er blevet indleveret af forbrugeren og hentet af Dansk Retursystem. Alt efter hvor stor kunden er, og hvordan de modtager pant, bliver den enten mast og kommet i kasser eller kommet i poser uden at blive mast først.

»Det smarte ved kasserne er, at vi ikke skal transportere en masse luft rundt i vores lastbiler,« forklarer Lars Krejberg.

29BUSPix1-Retur-090935.jpg

For Lars Krejberg er det vigtigste, at emballagen bliver returneret. Men det er urealistisk, at al emballage bliver leveret retur.

»Der vil altid være en etiket, der falder af og en dåse eller en flaske, der går i stykker eller bliver smidt i naturen og ikke fundet. Men vi steg fra en returprocent på 89 til 90 pct. sidste år, og vi har faktisk en strategisk målsætning om, at vi skal være på 91 pct. i 2020. De sidste procenter tager tid at nå,« siger han.

Lars Krejberg fortæller, at man hele tiden holder øjne og ører åbne efter smartere måder at pante på.

Top

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen