Berlingske Business

Dansk racercykel skal frem i feltet

principia
Racercykelproducenten Principia har en vækststrategi. Her ses Henrik Lunn Christiansen (tv.), Nicolaj B. Nicolajsen, teknisk produktudvikler (midten) og Andreas Hagbarth, produktchef.

Den danske racercykel Principia var nyskabende, men fik aldrig for alvor sit gennembrud. Ejerne vil gøre et nyt forsøg på at få del i det voksende marked herhjemme og i Tyskland.

Det begyndte i et kælderlokale, præcis som mange andre gode, danske erhvervseventyr. Denne kælder ligger i Nørresundby nord for Aalborg og var befolket af tre unge mænd, der med afsæt i ingeniøruddannelser skabte en ny, let racercykel under navnet Principia.

De tre fandt ud af, hvordan man ved at ætse lag på lag af aluminium kunne skabe superlette cykelrammer, som dengang i begyndelsen af 90erne var nyskabende i forhold til de tungere stålrammer. Samtidig fandt de på at nedskalere rørene i stellet, i stedet for at nøjes med én standarddiameter. En racercyklist, der er lille af vækst, sparer dermed ekstra vægt, fordi stellet både har kortere og smallere rør, og samtidig bevarer cyklen sine proportioner.

Cyklen faldt i smag hos racerfolket. Alligevel er Principia aldrig blevet den forretning, der var forhåbninger om, og det er endnu ikke til at sige, om spiren til et eventyr udvikler sig til et velvoksent et af slagen og får lykkelig udgang. Sikkert er det, at man arbejder på sagen hos cykelfabrikanten H.F. Christiansen, der opkøbte Principia i 2006.

»Principia er et mærke, folk får veneration for. Så da vi overtog, havde vi en forestilling om, at salget ville brede sig som ringe i vandet, bare vi gav det tid og ydede en mindre indsats. Vi må erkende, at det ikke er tilfældet. Der skal mere til,« siger økonomidirektør Henrik Christiansen, der er fjerde generation i H.F. Christiansen, hvor hans far er administrerende direktør.

Flagcykel

H.F. Christiansen ejer eller har licens på en stribe kendte cykelbrands herhjemme, hvoraf Principia racercykler og mountainbikes er de teknisk mest specialiserede, og koster fra 6.000 til 50.000 kr. De dyreste stel er i dag i kulfiber.

Men der er for få, der kender mærket herhjemme, og endnu færre, der ved, at det er dansk design. Derfor vælger mange amerikanske cykler i stedet, mener Henrik Christiansen:

»Principia er kendt for at være revolutio­nerende, men mest hos danske cykelryttere, der var aktive midt i 90erne. I resten af befolkningen herhjemme er mærket meget lidt kendt, viser en markedsundersøgelse, vi har fået udarbejdet.«

Vejen til større kendskab og salg vurderes at gå gennem markedsføring af Principias danske historie og kvalitet:

»Vi skal med på cykelmotionsbølgen og sælge cyklen på dens unikke historie og slå fast, at den er kongen af dansk ræs og dansk designet,« siger økonomidirektøren, der også planlægger et salgsfremstød i Tyskland, hvor H.F. Christiansen har åbnet et datterselskab.

»Mærket er lidt brændt i Tyskland, fordi Principia har været ude og inde af markedet nogle gange, hvor vi har været afhængig af lokale distributører. Det er uheldigt, når kunderne oplever det, for hvor går du hen og køber reservedele og får repareret din cykel i den situation? Derfor skynder vi os nu langsomt i Tyskland og sørger for at samle op på tingene og få vasket tavlen ren, inden vi for alvor går ind på markedet.«

Voksende marked

Det tyske cykelmarked er otte-ti gange større end det danske. Herhjemme sælges omkring en halv million cykler årligt, heraf er op mod 15.000 racercykler.

»Markedet udvikler sig i øjeblikket, og der er flere købere til dyrere cykler, så trenden arbejder for Principia. De, der for ti år siden løb maraton, vil ud at udfordre sig selv på cykel i stedet,« siger Henrik Christiansen, der selv har motionsløbet i mange år, men nu har sat sig for at tilbringe flere timer på sin Principia.

Køb adgang til månedens Berlingske Business Magasin i PDF-format her

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen