Berlingske Business
13:30Parkering i København kan blive billigere

Dansk produktion og kvinder hiver køkkenproducent ud af krisen

køkken
Foto:

Hårde tider har præget køkkenbranchen, men hos den vestjyske køkkenproducent TMK, som blandt andet står bag Svane Køkkenet, har flere kvinder i organisationen og produktion i Danmark skabt vækst.

Produktion i Danmark og flere kvinder i organisationen. Det er nogle af hovedingredienserne i opskriften på at få en dansk køkkenproducent over krisen og videre ad den rette vej mod vækst.

Den jyske virksomhed TMK står blandt andet bag Svane Køkkenet og Tvis Køkkener, og selv om krisen gjorde ondt på virksomheden, fortæller administrerende direktør Ole Lund Andersen, at Svane Køkkenet i dag er en bedre forretning end før finanskrisen. Ole Lund Andersen fremhæver særlig to ting, der har medvirket til de gode takter.

»Vi har flyttet vores produktion 100 procent til Danmark,« siger direktøren.

Med produktion i Danmark – i modsætning til i Tyskland, hvor mange køkkener traditionelt produceres – har TMK mulighed for i højere grad at tilpasse produkterne kundernes krav. Produktionen er, ifølge Ole Lund Andersen, knap så standardiseret i Danmark, som den er i Tyskland.

28BUSSvane-Koekkener.jpg

»Alle er blevet enige om, at det er for dyrt at producere i Danmark. Det er rigtigt, at vi skal betale en højere timeløn, end man skal i Tyskland, men så skal vi bare være det mere effektive, og samtidig kan vi være hurtige til markedet,« siger Ole Lund Andersen og tilføjer, at TMK arbejder med en gennemsnitlig leveringstid på omkring to en halv uge på de fleste køkkener.

»Og så er de lavet, som kunden ønsker. Alle vil have noget individuelt, og det kan vi bedre give med produktion i Danmark,« siger Ole Lund Andersen.

Hurtigere levering og individuelle løsninger giver mulighed for at tage en højere pris for køkkenerne, hvilket har været medvirkende til de forbedrede tal på bundlinjen. I 2014 blev årets resultat 31,9 millioner kroner, mens bundlinjen i 2013 landede på 23,4 millioner kroner.

Et andet tiltag, der har fået både omsætning og indtjening til at gå frem hos TMK, er ansættelse af flere kvinder i organisationen. Køkkenproducenter har traditionelt en overvægt af mænd i organisationerne, men da kvinder har en hel del at skulle have sagt, når der skal investeres i nyt køkken, gav det ifølge Ole Lund Andersen god mening at få flere kvinder til at præge produkterne.

»Derfor har vi sat kvinder i vores udvikling, produktion og hele vejen rundt i vores organisation, så vores produkt får et feminint touch,« siger Ole Lund Andersen og tilføjer, at »man kan mærke, det virker«.

køkken

TMK ansatte i 2014 59 medarbejdere, mens 53 fratrådte. Ved udgangen af 2014 beskæftigede TMK 263 medarbejdere, hvilket er seks flere end ved årets begyndelse. Alle virksomhedens medarbejdere er ansat i Danmark, og der er kommet flere til i 2015.

»De seneste fire uger har vi ansat 30 nye medarbejdere i produktionen,« siger Ole Lund Andersen.

TMKs ejer er TCM Group A/S, der igen er ejet af TCM Invest A/S, hvis største aktionær er kapitalfonden Axcel. Axcel købte i 2006 63 procent af aktierne i selskabet.

Glæden er tilbage hos køkkenproducenterne

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen