Berlingske Business

Dansk pelsgigant klædt af i Kina

Onsdag Kopenhagen Fur
Faldende efterspørgsel på eksklusive minkskind rammer den danske pelsindustri hårdere end forudset. Resultatet hos verdens største pelsauktionshus Kopenhagen Fur styrtdykker i 2014 med 68 procent og lander på cirka 140 mio. kroner mod 432 mio. kroner i 2013.Det fortæller topchef for pelsvirksomheden Torben Nielsen i et interview med Berlingske Business, hvori han ser tilbage på et dramatisk år for den danske eksport af minkskind. Foto:

En halvering af prisen på minkskind giver Kopenhagen Fur et dårligere resultat i 2014 end forventet. De lave priser bider sig fast i 2015, forventer topchefen.

Faldende efterspørgsel på eksklusive minkskind rammer den danske pelsindustri hårdere end forudset.

Resultatet hos verdens største pelsauktionshus Kopenhagen Fur styrtdykker i 2014 med 68 procent og lander på cirka 140 mio. kroner mod 432 mio. kroner i 2013.

Det fortæller topchef for pelsvirksomheden Torben Nielsen i et interview med Berlingske Business, hvori han ser tilbage på et dramatisk år for den danske eksport af minkskind.

BM

»Vi kommer ud med et resultat lige omkring 140 mio. kroner og en omsætning på otte mia. kroner,« siger Torben Nielsen om regnskabet, som bliver offentliggjort om få uger.

Det magre resultat betyder, at Kopenhagen Fur må nøjes med en overskudsgrad på under to procent, og resultatet på de 140 mio. kroner lever ikke op til de forventninger, som virksomheden havde i februar 2014. Her fortalte topchefen i et interview, at konsekvensen af de faldende priser på minkskind efter hans vurdering ville være et resultat på 250 mio. kroner i 2014 hos pelsvirksomheden.

Når det gik dårligere end ventet, skyldes det, at pelsmarkedet ikke har rettet sig nær så hurtigt som håbet. Det skabte choktilstande i minkbranchen, da prisen for et år siden faldt med 47 procent, fordi kinesiske indkøbere blev væk fra alverdens pelsauktioner. Håbet var dengang i den danske pelsbranche, at prisdykket blev kortvarigt, men eftersom kineserne – og senest også russerne – har været yderst tilbageholdende med at købe de dyre skind langt ind i 2014, har priserne ikke rettet sig.

fur

Eksporten af skind er ikke uden betydning for den samlede danske landbrugseksport til Kina. I 2013 rundede den 15 mia. kr. årligt, hvoraf danske minkskind alene udgjorde næsten ti mia. kr.

Ifølge Torben Nielsen risikerer de lave priser at fortsætte ind i 2015.

»Vi gætter normalt ikke på, hvordan priserne bliver forud for en sæson. Men jeg tror, at vi denne gang skal regne med, at priserne lander i nogenlunde samme niveau som sidste år,« siger Torben Nielsen.

Denne uge skyder den administrerende direktør sæsonens første pelsauktion i gang i virksomhedens auktionssal i Glostrup. Seneste sæson landede gennemsnitsprisen for danske minkskind på 327 kroner i forhold til 612 kroner i den foregående sæson.

De danske minkavlere afviser dog al snak om krise. For de har sørget for at polstre sig godt økonomisk under opgangsårene. Tilmed er de blevet så dygtige til at producere skind af høj kvalitet, at de i dag opnår 30 til 35 procent højere priser for deres skind, end udenlandske pelsavlere gør, når skindene ryger under auktionarius’ hammer.

30BUSKopenhagen-Fur.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen