Berlingske Business

Dansk optimisme er en gave til julesalget

Pix-jul
Det er essentielt for mange brancher, at danskerne har en stor købelyst i juletiden. Mange virksomheders årlige succes afhænger af, hvordan omsætningen ser ud i julen. Nogle hiver næsten halvdelen af den årlige omsætning i land i november og december.  Foto:

Danskerne er de mest optimistiske forbrugere sammenlignet med resten af Europa. Det vil få betydning for julehandlen i år.

Juleforbruget i år vil sætte et større aftryk på danskernes konto. Den økonomiske optimisme, der er blandt danskerne, vil smitte af på julehandlen.

En ny analyse fra det internationale revisions- og konsulentfirma Deloitte viser, at danskerne er mere optimistiske omkring økonomiske planer og forventningerne til julehandlen end resten af Europa.

»I analysen er danskerne faktisk de eneste optimister om den fremtidige økonomiske situation, mens forbrugerne i en lang række andre EU-lande stadig er præget af en økonomisk afmatning - eller ligefrem fortsat krisestemning. Det kan få betydning for julehandlen, som nu er ved at få fart. En mere økonomisk sikker situation kan få os til at bruge flere penge på julen,« siger Mie Stryg-Madsen fra Deloitte Danmark til Jyllands Posten.

16.500 forbrugere fra 17 lande har deltaget i analysen. Danskerne forventer at have et lidt større julebudget i år. Men det bliver ikke dyrere gaver, som danskerne går efter. Den gennemsnitlige julegave, der bliver placeret under juletræet er 15 kr. billigere i år. Analysen viser også, at det specielt er oplevelser og sociale aktiviteter, forbrugerne i Danmark vil give som gave.

Det er vigtigt, at danskerne ikke svigter på julehandlen. Mange brancher hiver omkring 30 til 40 pct. af deres årlige omsætning ind i julen, så det er en afgørende tid.

»Julehandlen er knald eller fald for mange i detailhandlen. Nogle henter en tredjedel af omsætningen i den sidste måned før jul, og hvis salget svigter, så kan det være alvorligt,« siger Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør i Dansk Erhverv.

Især spil og legetøj er afhængig af købelystne danskere i julen. Top Toys, der har Fætter BR og Toys 'R' Us, omsætter for over 40 pct. i de seks uger op til juleaften.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen