Berlingske Business
13:24Dybvad: Samhandel og europæisk samarbejde er presset

Dansk online supermarked i krise: Bestyrelse og ejerkreds smuldrer

Torsdag
Det kun et år gamle netsupermarked Shobr er i krise. Mogens Elsberg, som er topchef i it-koncernen Bluegarden, har trukket sig fra bestyrelsen i netsupermarkedet Shobr.com. Foto:

Netsupermarkedet Shobr kæmper for overlevelse efter tvangsopløsning. Dele af ejerkredsen og bestyrelsen falder fra på grund af ledelsens strategi om at gå ind på det kinesiske marked.

Det kun et år gamle netsupermarked Shobr er i krise. Store dele af bestyrelsen har forladt selskabet, og nu begynder ejerkredsen også at falde fra.

Ifølge Dagbladet Børsen skyldes den manglende opbakning fra ejere og bestyrelse, at Shobrs administrerende direktør Lars Munch Johansen har ændret strategi og nu vil ind i Kina for at sælge vestlige mærker til de kinesiske forbrugere.

Men det er bestyrelsen ikke med på. Blandt andet er formand Mogens Elsberg, som er topchef i it-koncernen Bluegarden, helt uenig i den kinesiske retning.

»Vi var en gruppe i bestyrelsen, der trådte ud i forbindelse med, at strategien blev ændret til også at fokusere på salg til Kina. Det havde vi nogle venskabelige diskussioner omkring, og jeg mente ikke, at det var det rigtige at gøre,« siger Mogens Elsberg til Børsen.

05BUSStefan-Plenge-150820.jpg

Også tre andre har ifølge Børsen forladt bestyrelsen ved samme lejlighed.

Shobr.com åbnede i 2016 med salg af dagligvarer direkte fra kendte mærkevareleverandører som Arla, Carlsberg og Nestlé. Blandt andet var brancheforeningen Dagligvareleverandørerne (DLF) med fra starten som aktionær med plads i bestyrelsen, men den plads har de nu fravalgt.

Shobr blev for nyligt tvangsopløst af skifteretten, fordi selskabet ikke havde indleveret sit årsregnskab til tiden, men fra Lars Munch Johansen lød det, at det kun var et spørgsmål om teknikaliteter. En kinesisk investor kom til, men ifølge Børsen er der imidlertid brug for ny likviditet for at fortsætte driften.

bilkasplitKennethNielsen

»Vi har altid været mindretalsaktionær, og så bestemmer man jo ikke noget. Men vi tager kraftigt afstand fra det forløb, der har været beskrevet i medierne,« siger direktør Niels Jensen til Børsen med henvisning til rodet i regnskaberne.

Lars Munch Johansen var med til at stifte netbutikken Boozt.com men røg ud, da den indledende forretningsmodel viste sig at være temmelig skrøbelig. Han står også bag Netpris, som er grænsehandel på nettet.

Rema 1000 slår andre supermarkeder på kundetilfredshed
For abonnenter LÆS MERE : En vild kamp om kunder og markedsandele

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen