Berlingske Business

Dansk online supermarked i krise: Bestyrelse og ejerkreds smuldrer

Torsdag
Det kun et år gamle netsupermarked Shobr er i krise. Mogens Elsberg, som er topchef i it-koncernen Bluegarden, har trukket sig fra bestyrelsen i netsupermarkedet Shobr.com. Foto:

Netsupermarkedet Shobr kæmper for overlevelse efter tvangsopløsning. Dele af ejerkredsen og bestyrelsen falder fra på grund af ledelsens strategi om at gå ind på det kinesiske marked.

Det kun et år gamle netsupermarked Shobr er i krise. Store dele af bestyrelsen har forladt selskabet, og nu begynder ejerkredsen også at falde fra.

Ifølge Dagbladet Børsen skyldes den manglende opbakning fra ejere og bestyrelse, at Shobrs administrerende direktør Lars Munch Johansen har ændret strategi og nu vil ind i Kina for at sælge vestlige mærker til de kinesiske forbrugere.

Men det er bestyrelsen ikke med på. Blandt andet er formand Mogens Elsberg, som er topchef i it-koncernen Bluegarden, helt uenig i den kinesiske retning.

»Vi var en gruppe i bestyrelsen, der trådte ud i forbindelse med, at strategien blev ændret til også at fokusere på salg til Kina. Det havde vi nogle venskabelige diskussioner omkring, og jeg mente ikke, at det var det rigtige at gøre,« siger Mogens Elsberg til Børsen.

05BUSStefan-Plenge-150820.jpg

Også tre andre har ifølge Børsen forladt bestyrelsen ved samme lejlighed.

Shobr.com åbnede i 2016 med salg af dagligvarer direkte fra kendte mærkevareleverandører som Arla, Carlsberg og Nestlé. Blandt andet var brancheforeningen Dagligvareleverandørerne (DLF) med fra starten som aktionær med plads i bestyrelsen, men den plads har de nu fravalgt.

Shobr blev for nyligt tvangsopløst af skifteretten, fordi selskabet ikke havde indleveret sit årsregnskab til tiden, men fra Lars Munch Johansen lød det, at det kun var et spørgsmål om teknikaliteter. En kinesisk investor kom til, men ifølge Børsen er der imidlertid brug for ny likviditet for at fortsætte driften.

bilkasplitKennethNielsen

»Vi har altid været mindretalsaktionær, og så bestemmer man jo ikke noget. Men vi tager kraftigt afstand fra det forløb, der har været beskrevet i medierne,« siger direktør Niels Jensen til Børsen med henvisning til rodet i regnskaberne.

Lars Munch Johansen var med til at stifte netbutikken Boozt.com men røg ud, da den indledende forretningsmodel viste sig at være temmelig skrøbelig. Han står også bag Netpris, som er grænsehandel på nettet.

Rema 1000 slår andre supermarkeder på kundetilfredshed

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen