Berlingske Business
11:15Svensk storbank falder på børsen trods god indtjening

Dansk modekoncern bremset af Peak Performance

Pix - Mads Ryder
Adm. direktør i modekoncernen IC Group går benhårdt efter fodfæste med Tiger of Sweden på det tyske marked. Foto:

Salget af sportsmærket Peak Performance er gået tilbage, og det har bremset væksten i modekoncernen IC Group, som er kommet med regnskab for de første seks måneder af regnskabsåret.

Mens modeugen er i fuld gang i København, har en af Danmarks største modevirksomheder aflagt regnskab. IC Group med mærkerne Peak Performance, Tiger of Sweden og By Malene sælger stadig mere tøj, men alt imens både Tiger of Sweden og By Malene Birger trækker væksten frem, trækker sportsmærket Peak Performance i den anden retning.

TIGER OF SWEDEN

IC Group solgte tøj for 1,4 milliarder kroner i første halvår af 2015/2016 svarende til en stigning på 1,4 procent, men Peak Performance var i halvåret ramt af nedgang i salget gennem engroskanaler - altså tøjbutikker, som ikke er ejet af IC Group selv. Peak Performance havde i halvåret en omsætning på 562 millioner kroner svarende til en nedgang på 4,1 procent.

Trods nedgang af salget i Peak Performance er IC Groups administrerende direktør, Mads Ryder, ganske godt tilfreds med sin og virksomhedens præstation de første seks måneder af regnskabsåret.

»Vi er ikke grebet af panik på grund af det her. Peak Performance er ikke igennem den transformation, vi er i gang med, men udvikler sig rigtigt på alle de parametre, vi gerne vil have,« siger Mads Ryder og tilføjer, at det er »en kontrolleret bevægelse«.

»Vi mangler stadig at skulle se den nye udgave af Peak Performance stå skarpt i butikkerne, men det tager tid,« siger direktøren.

Dertil kommer, at indkøberne i engroskanalerne har været defensive på grund af en varm vinter det foregående år, hvor mange brændte inde med varer.

Pix-Ryder

Både Peak Performance, Tiger of Sweden og By Malene Birger har haft fremgang på salget i egne butikker og på digitale platforme, men Mads Ryder erkender, at det er en udfordring at have den nødvendige kontrol over mærkerne i engrosbutikkerne. IC Groups kerneforretning befinder sig i det såkaldte premium-segment, som er tøj i den dyre ende af skalaen, og her er det særligt vigtigt at mærkerne fremstår med den rette profil over for kunderne.

»Vi skal selv styre lidt mere, og derfor arbejder vi lige nu på at skabe en bedre dialog om, hvordan vores brands fremstår. Kunderne skal helst have den samme oplevelse uanset om de går ind i en af vores egne butikker, eller går ind i for eksempel Magasin,« siger Mads Ryder.

Mads Ryder tiltrådte som administrerende direktør for IC Group i 2013. Siden har han ryddet op og skåret til i modevirksomheden, hvor 11 mærker er blevet til tre hovedbrands. Han har tidligere stået i spidsen for det danske nationalklenodie Royal Copenhagen, hvor han fik solgt porcelænsvirksomheden til finske Fiskar.

Mads Ryder

Med fokus på premium-brands og udgangspunkt i Norden har Mads Ryder og IC Group bevæget sig ud på de store internationale markeder, hvor der jagtes vækst særligt i Tyskland. Her ser Mads Ryder stort potentiale for Tiger of Swedens linje til mænd, og til marts åbner den første flagship-butik i Berlin.

Inden for de næste år forventer Mads Ryder at åbne op mod 15 Tiger of Sweden-butikker i de store tyske byer som Frankfurt, Köln og Hamburg. Hvornår den næste butik åbner på det tyske marked afhænger af forhandlinger om lejemål.

»Vi åbner lige så hurtigt, som vi kan få det på gled,« siger Mads Ryder, som mener, at det tyske marked inden for få år kan blive IC Groups næststørste marked.

Også Storbritannien og Frankrig er markeder, modedirektøren har i kikkerten. Her er det særligt By Malene Birger, der skal slippes løs.

Med halvårsregnskabet meddelte IC Groups ledelse i øvrigt, at aktionærerne bliver forkælet med en kvart milliard kroner.

»Der er ikke ret mange ting, der er bedre end at have gode og glade aktionærer,« siger Mads Ryder.

IC Group fastholder forventningerne til regnskabsåret 2015/16 om en omsætningsvækst på 4 procent og en indtjeningsmargin (EBIT) på 10 procent.

09Mads-Ryder-123006.jpg

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen