Berlingske Business

Dansk modeindustri presses af styrket dollar

Den styrkede dollar presser danske tøjfirmaer, der køber en betydelig del af produktionen i lande, der regner i dollar.

Stiger dollaren endnu mere, vil danske firmaers indkøbspriser yderligt øges, hvilket i sidste ende kan betyde dyrere forbrugerpriser.

Det skriver Jyllands-Postens Erhverv.

En stor del af danske tøjvirksomheder producerer i asiatiske lande, hvor der handles i dollar, der nu står højt og frygtes at styrkes yderligere, samtidig med at euroen og dermed den danske krone forventes at svækkes. De vekslende valutakurser skaber usikkerhed i den danske modebranche og frygt for højere indkøbspriser.

- Reelt er alt under pres lige nu på valutasiden. Det påvirker salgspriserne, når vi i denne branche afsætter tøj seks måneder ude i fremtiden. Det skaber utryghed og spekulation, fortæller administrerende direktør Jens Poulsen fra DK Company, et af Danmarks største modeselskaber, til Erhverv.

Dog vurderer Michael Hillmose, der er international chef i Dansk Mode & Textil, at selv om valutakursernes udvikling kan betyde prisstigninger på tøj i Danmark, kan firmaer, der sælger uden for eurosamarbejdet, øge deres allerede stigende eksport. Desuden understreger Hillmose, at danske firmaers udenlandske konkurrenter står over for samme forhold.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen