Berlingske Business

Dansk køkkenkoncern skyder samme fart som før finanskrisen

Invita Køkkener, Hillerød, Logo Foto:

Nobia Danmark, der står bag køkkenmærkerne HTH, Invita og Uno Form, leverer et af sine bedste regnskaber nogensinde. Selskabets direktør siger, at køkkenkoncernen nu banker lige så mange køkkener op som før finanskrisen. I 2016 steg koncernens omsætning med knap fem pct. til 1,75 mia. kr.

Køkkenkoncernen Nobia Danmark, der blandt andet står bag de kendte HTH-køkkener, havde i løbet af 2016 en del problemer med køkkenskabe, der ganske enkelt var i risikozonen for at falde ned fra væggene.

Berlingske Business beskrev i slutningen af 2016, hvordan køkkenfirmaet HTH i næsten et halvt år nølede med at advare sine kunder om, at en bestemt type køkkenskabe var faldet ned fra væggen hos flere kunder. Således begyndte HTH først at advare sine kunder, efter at Berlingske havde beskrevet problemet.

Selskabets udfordringer med de drilske køkkenskabe kan dog ikke umiddelbart aflæses af koncernens regnskab, der er et af Nobia Danmarks bedste nogensinde. Selskabet fik i 2016 226 millioner kroner ind på bundlinjen, hvilket er en klar forbedring sammenlignet med 2015, hvor selskabet tjente 185 millioner kroner. Samtidig voksede koncernens omsætning med knap fem procent fra 1,67 milliarder kroner i 2015 til 1,75 milliarder kroner i 2016.

Administrerende direktør i Nobia Danmark, Rune Stephansen, melder om høj aktivitet i køkkenbranchen.

»Vi har styr på vores omkostningsniveau og øger derfor vores fokus på at vokse. Samtidig bygger vi lige så mange køkkener som i tiden før finanskrisen, og opgangstiderne ser umiddelbart ud til at fortsætte med kommende ordrer for både Invita, Uno Form og HTH,« siger Rune Stephansen i en pressemeddelelse.

Nobia Danmark ejer Invita, Uno Form og HTH, der blev grundlagt i 1966 af brødrene Hans Henning og Tonny Haahr i Ølgod. Fabrikken i Ølgod producerer mere end 1 million skabe om året, hvilket gør HTH og den øvrige produktion i Danmark til en af Nordeuropas største.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen