Berlingske Business

Dansk juiceimperium flyder ud i verden

Kasper Basse - CEO for Joe & the Juice
Kasper Basse - CEO for Joe & the Juice Foto:

Joe & the Juice gør klar til at åbne butikker i England, Sverige, Norge, Island og Tyskland. Lande som Mexico og Kina er også under overvejelse.

Friskpresset juice serveret med høj musik og attitude storhitter i Danmark, og nu rykker Joe & the Juice for alvor uden for landets grænser.

Den danske juicekæde vil åbne tre nye butikker i London inden nytår, og dermed når kæden op på syv forretninger i den britiske hovedstad. Samtidig gør kæden klar til at indtage Island, hvor der skal etableres fire til fem butikker de næste par år. Tilmed har kæden planer om at åbne butikker i Sverige og Norge, hvor den i dag allerede har sine første 14 butikker.

For at sprede sig hurtigt på verdenskortet vil kæden åbne butikker for egen regning, med strategiske partnere og på franchisebasis, hvor forskellige franchisetagere i udlandet kan købe sig rettigheder til at rulle konceptet ud.

Ved at tegne kontrakt med en franchise-tager eller en strategisk partner forventer kæden, at den kan få hul på et meget stort marked inden for det næste år. Flere markeder er på tale, men formentlig kommer kun et enkelt af dem gennem nåleøjet i den nære fremtid.

»I Rusland har vi en dialog med en dansker om at åbne butikker, og jeg har en relativt veludviklet dialog med folk i Mexico og Chile, og så har vi noget i Japan og Kina, der er ved at etablere sig. Mit gæt er, at vi er i gang med at etablere os på ét af de markeder inden for det næste år,« siger Kaspar Basse, stifter af Joe & the Juice og CEO i virksomheden.

Genembrud i England

Offensiven i England, Sverige og Norge sker for selskabets egne penge samt med investeringer fra partnere. I første halvdel af 2013 er der kommet gode tal fra selskabets fire butikker i London, og det får Joe & the Juice til at planlægge yderligere tre butikker i den britiske hovedstad.

»Vores omsætning steg med omkring 20 procent omkring februar og marts i år i London, og vi har ikke kunnet forklare det med andet, end at vi er ved at slå igennem. Folk må være begyndt at tro på, at vi vil og kan noget seriøst på markedet, og mund-til-mund markedsføringen må have virket,« siger Kaspar Basse.

Gennembruddet i England glæder Kaspar Basse, der mener, at det er et af de sværeste markeder at trænge ind på.

»Vi valgte London som vores første by uden for Danmark nok mest af kærlige årsager. Vi syntes, at det var enormt spændende, og vi var nok ikke fuldt ud bevidste om, hvilken opgave vi havde påtaget os. Der er et uendeligt stort udbud af mad og drikke, og desværre gør rigtig mange på markedet det skidehamrende godt. Tilmed er der et kæmpe pres på vores kalkuler, fordi der er betydeligt lavere priser end i Skandinavien. Momsen er stadig relativt høj, og huslejepriserne er helt og aldeles hysteriske,« siger Kaspar Basse.

»Så du ganske enkelt være betydeligt dygtigere og mere effektiv til at drifte, end du behøver at være i Skandinavien,« siger han.

Mens det i England har været en udfordring at få butikkerne til at tjene penge, har det været langt lettere i Norge og Sverige, og derfor kan svenskere og nordmænd godt se frem til flere Joe & the Juice-butikker end de eksisterende 14.

»Både I Norge og Sverige begyndte vi at tjene penge allerede inden for det første år. I Norge går det fantastisk hurtigt,« siger Kaspar Basse.

Der er plads til flere butikker i Oslo og samtidig nævnes byer som Bergen og Stavanger som interessante byer for juicekæden. I Sverige er det Stockholm, Gøteborg og Malmø som i første omgang er interessante.

Drømmen om »at lave en Starbucks«

I Tyskland satser Joe & the Juice på at åbne butikker i Berlin i de kommende år. Kædens historie i landet mod syd er dog noget broget.

»Vi har haft et partnerskab med en fyr i Hamborg, der ikke gik helt som håbet. Vi har måttet købe ham ud, lukke to butikker og kun køre den sidste videre. Fremadrettet vil vi dirigere vores fokus i Tyskland mod Berlin, hvor vores koncept nok passer bedre ind,« siger Kaspar Basse.

Det tyske marked er svært at blive klog på, lyder det fra Kaspar Basse.

»Tyskland er mere end dyre og lækre biler. Tænk på Aldi og Lidl. Det siger lidt om, at det tyske marked og den tyske mentaltiet er en svær størrelse at få styr på,« siger han. På Island kommer Joe & the Juice til at teste sin franchisemodel for alvor. Her vil den tidligere partner i Joe & the Juice, Birgir Thor Bieltvedt, åbne fire til fem butikker i løbet af de næste par år, oplyser Kaspar Basse.

Når Joe & the Juice i dag har travlt med at sprede sig uden for Danmarks grænser hænger det sammen med, at stifteren Kaspar Basse har store ambitioner og ifølge ham selv »altid har drømt om at lave en Starbucks«. Den amerikanske kaffekæde er stiftet i 1971 og har i dag over 60.000 caféer i 62 lande. Joe & the Juice blev grundlagt i 2002.

Flere juicebarer i indkøbscentre

Hidtil er mange af juicecaféerne åbnet i hovedstaden og hovedstadsområdet, men kæden ser også gode muligheder i at åbne nye butikker indkøbscentre.

»Der har vi fordelen af, at folk allerede er der for at få en shoppingoplevelse. Midt i en by er der en del fodgængere, der bare har travlt med at komme igennem byen,« siger Kaspar Basse.

I alt består kæden i dag af 45 juicebutikker, og ambitionen er at åbne yderligere 25 i løbet af det regnskabsår, der netop er begyndt. Når kæden har økonomi til at ekspandere skyldes det blandt andet, at baron og godsejer Johan Wedell Wedellsborg har investeret ti mio. kroner i virksomheden. Tilmed har selskabet leveret jævnt voksende driftsoverskud fra 3,6 mio. kroner i 2009/2010 til følgende at give 8,1 mio. kroner og 11,4 mio. kroner. I det netop afsluttede årsregnskab kommer kæden til at levere et driftsoverskud på 23 mio. kroner, oplyser Kaspar Basse. Omsætningen oplyser selskabet ikke.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen