Berlingske Business

Dansk gigant tror på Toys "R" Us trods konkursrygter

TopToy Toys - 2017091809160646
Danske TopToy forventer ikke, at en potentiel konkurs i Toys R Us vil påvirke selskabets drift. Free/Toptoy

Selv hvis det skulle ende med en konkurs for Toy "R" Us i USA, holder TopToy fast i brandet, siger direktør.

Den amerikanske legetøjsgigant Toys "R" Us er ifølge flere medier på kanten af at komme under konkursbeskyttelse i USA.

Det får dog ikke danske TopToy, der i Norden sidder på navnet, til at ryste på hånden.

»På den korte bane vurderer vi ikke, at det har nogen konsekvenser for vores forretning.«

»Brandet står stærkt i Norden, og vores relation er alene en licensaftale. Så vi føler os faktisk relativt isoleret fra denne her situation,« siger administrerende direktør for TopToy Søren Torp.

TopToy ejede Fætter BR, da Toys "R" Us gjorde sin entré på det danske marked. Efter en kort krig endte det med, at TopToy overtog modstanderens butikker og købte sig adgang til brandet via en licensaftale med amerikanske Toys "R" Us.

US-ACTIVISTS-PR

For nuværende har TopToy 65 Toys "R" Us butikker fordelt i Danmark, Island, Finland, Norge og Sverige.

Det vil en konkurs ikke ændre på, siger direktøren.

»Jeg mener, at brandet Toys "R" Us er et super stærkt brand. Og at det vil fortsætte på den ene aller anden måde.«

»Der er mange store selskaber, der har været igennem konkursproces i USA og har overlevet - eller hvor brandet er blevet solgt som del af processen,« siger Søren Torp.

FILM-COMICCON/

For TopToy er brandet vigtigt - ikke mindst uden for Danmark, hvor Fætter BR ikke har samme gennemslagskraft.

»I Norge, Finland og Island er det vigtigt for os, for der er Fætter BR-brandet stadig under udvikling. Og her er Toys "R" Us nærmest synonymt med legetøj,« siger Søren Torp.

Det amerikanske Toys "R" Us er kommet i økonomisk uføre grundet en markant gæld og hård konkurrence fra internethandel.

US-ECONOMY-SHOPPING

TopToy, der i 2016 solgte legetøj for 3,9 milliarder kroner og tjente 6,6 millioner kroner, mærker også den udvikling.

»Forbrugernes rejse fra fysiske butikker til at købe via flere kanaler er i fuld flor i Norden.«

»Den er ikke så langt, som den er i USA. Men det er kun et spørgsmål om tid. Det er også det, vi arbejder på at blive klar til,« siger Søren Torp.

TopToy arbejder med at udvikle sine hjemmesider og så et koncept, hvor køb på nettet kan afhentes og eventuelt refunderes i de fysiske butikker.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen