Berlingske Business
12:14Novo Nordisk trækker dansk eliteindeks i gedigent plus

Dansk detailkæmpe er Danmarks mest bæredygtige

SuperBrugsen
ARKIVFOTO: SuberBrugsen er det mest bæredygtige brand. Foto:

SuperBrugsen er det mest bæredygtige brand i Danmark, mener de danske forbrugere i stor nordisk undersøgelse.

Skal alene danskerne bestemme, er SuperBrugsen det mest bæredygtige brand i kongeriget, skarpt forfulgt af Lego.

Det viser Nordens største undersøgelse i bæredygtighed, det såkaldte »Sustainable Brand Index,« der netop er blevet offentliggjort. Tages svenske, norske og finske forbrugeres vurderinger med i betragtningen indtager Coop en 2. plads blandt to svenske brands.

21BUSTorben-Mger-Pedersen-1.jpg


Undersøgelsen er foretaget blandt 750 selskaber og 30.000 forbrugere i både Danmark, Sverige, Norge og Finland. Og i Danmark er det altså et Coop-brand, der i konkurrence med 172 andre brands, løber med sejren som det mest bæredygtige og miljøbevidste.

22BUSFinn-Tang.jpg


En målsætning fra Coop lyder, at: »Coop og Coops datterselskaber skal på sine respektive markeder være blandt de bedste på miljøområdet,« og den må siges at være opfyldt, hvis man skal stole på de danske forbrugeres vurdering. Irma, Kvickly og Dagli’Brugsen, der alle er ejet af Coop, snupper nemlig henholdsvis fjerde, femte og ottendepladsen på listen.

Hos den danske vinder vækker vurderingen og placeringen da også glæde.

»Vi har sat en masse projekter i søen som netop handler om at fremme et mere bæredygtigt forbrug, så det er rigtig rart, at vores kunder har lagt mærke til det og nu kvitterer på den her måde,« siger den kommercielle CSR-chef i Coop, Signe D. Frese.

Hun ser flere årsager til, at Coops kæder er bredt repræsenteret i top 10:

”Det tror jeg skyldes, at vi har lanceret vores madmanifest for to år siden, hvor målet har været at fremme en bedre madkultur i Danmark. I det var også en målsætning om at gøre økologi til hvermandseje og vi satte derfor priserne ned med 200 mio. for at øge tilgængeligheden.”

WATERLOO-ANNIVERSARY/


I top 10 findes også brands som Ikea, Arla, Rema1000 og Energi Danmark, mens brands som Gina Tricot, Alfa Romeo og Kentucky Fried Chicken placerer sig i bunden. Flere informationer og brand-listerne i de pågældende lande kan findes på www.sb-index.com

Top 10 i Danmark:

1. Coop
2. SuperBrugsen
3. Lego
4. Irma
5. Kvickly
6. Ikea
7. Arla
8. Dagli’Brugsen
9. Rema1000
10. Energi Danmark

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen