Berlingske Business

Dansk detailhandel slæber sig af sted i krybesporet

pix-detailhandel
Overskrift
Danskerne var ikke lige så flittige med dankortet i april som i marts, og det giver et lille fald i detailhandlen. Foto:
 

Fra marts til april i år faldt detailsalget en lille smule med 0,2 procent. Det betyder, at detailsalget har ligget på næsten det samme niveau det sidste halve år.

Et lille fald i aprils detailhandelstal viser en overraskende svag udvikling i detailhandelen, om end tallene de seneste måneder samlet set er steget en smule.

Det samlede fald er på 0,2 procent.

Det er blandt andet et fald på 0,7 procent i salget af forbrugsvarer, der er med til at trække det samlede tal ned. I den anden ende trækker salget af beklædning mv. op med en stigning på 1,9 procent.

Salget af dagligvarer udgør 45 procent af det samlede salg, og her var der et lille fald på 0,1 procent i salget.

Nemlig.com

Hos Dansk Erhverv ser man med bekymring på den meget lille udvikling i tallene, der blot er steget en lille smule siden 2014.

»Der tegner der sig et billede af, at danskerne i sammenligning med 2014 har løsnet lidt op for det ret faste greb om pengene, som har præget forbruget i en årrække. Når det er sagt, så er det da lidt bekymrende, at udviklingen de seneste måneder har været tæt på uændret, men det viser os, at det forbrugsopsving, som nok fortsat er i gang, ikke er helt så kraftigt, som man kunne håbe. Øget salg i landets butikker og generelt flere af forbrugernes penge i omløb skaber vækst og arbejdspladser, og derfor er det afgørende at bl.a. detailsalget holder momentum,« siger økonom Mira Lie Nielsen fra Dansk Erhverv.

Tallene for april er fjerde måned i træk med små udsving, og salget i februar til april var på niveau med salget november til januar. Tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen