Berlingske Business

Dansk designsucces vælter sig i penge

Muuto
PR-foto.

Pengene vælter ind i den danske designvirksomhed Muuto, viser årsregnskabet fra 2017.

Den blot 11 år gamle virksomhed Muuto, der i slutningen af 2017 blev overtaget af amerikanske Knoll, tjente i fjor 70 mio. kr. efter skat, hvilket er en fremgang på 23 pct.

Ledelsen betegner året som tilfredsstillende.

»Efter en forsigtig vurdering af markedsbetingelser for 2018, kan vi forvente tocifret vækst i omsætningen og indtjening,« skriver ledelsen i regnskabet.

Muuto

Muuto skiller sig ud fra andre danske designvirksomheder. For hvor traditionelle designklassikere som Georg Jensen, B&O og Royal Copenhagen kæmper med svigtende indtjeningen, er det gået helt anderledes for Muuto, der har hovedkontor på Strøget i København. Virksomheden har satset på såkaldt »affordable luxury«-møbler i skandinavisk design.

Det har været så stor en succes for virksomheden, at der år efter år er skabt tocifret fremgang i indtjeningen.

Det fik godt inden årsskiftet amerikanske Knoll til at betale 1,9 mia. kr. for virksomheden, hvilket gav både stifterne og kapitalfonden Maj Invest en pæn gevinst. Angiveligt har de to stiftere Kristian Byrge og Peter Bonnén hver tjent i nærheden af 500 mio. kr. på at sælge virksomheden.

Onsdag - Muuto

Udover møbler har Muuto også bevæget sig ind på andre områder.

»I tidligere år har Muuto opnået en stærk markedsposition, som har givet mulighed for at vokse yderligere inden for boligtilbehør, lamper og møbler. Ledelsen forventer yderligere ekspansion inden for disse områder,« skriver ledelsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen