Berlingske Business

Dansk Apple-forhandler satser på flere butikker

pix-ipad
Den danske Apple-forhandler Humac kommer ud med underskud efter et år med chefskift og store omstruktureringer. Foto:

Ny ledelse og omstruktureringer har kostet den danske Apple-forhandler Humac et millionunderskud. Chefen sætter fokus på nye og mere moderne butikker - og satser på en god jul.

Arbejdet med en omfattende turnaround har medvirket til, at Apples danske forhandler, Humac, er kommet ud med et underskud på 3,2 millioner kroner.

Resultatet lever ifølge årsrapporten ikke op til selskabets forventninger, men Humacs danske landechef Michael Bech er ikke overrasket over underskuddet, som han forklarer med store omstruktureringer i selskabet.

Det gik allerede skævt med sidste års julesalg. Salget gik så skidt, at det fik direkte konsekvenser for den daværende landechef Morten Bo Andersen, som blev erstattet af Michael Bech. Den nye chef overtog styringen den 1. februar 2013, og har blandt andet skiftet store dele af Humac-personalet ud. Michael Bech kom til Humac fra en stilling som salgsdirektør i Telia, og han erkender, at investorerne ikke kan være tilfredse med en overskudsgrad varierende mellem minus 2 og 2 procent.

»Som jeg kan se det, er det desværre en kombination af et relativt fladt marked i detailhandlen i Danmark og nogle ledelsesmæssige dispositioner, der ikke er lykkedes. Det er årsagen til, jeg bliver sat ind 1. februar.« siger Michael Bech, som kalder omstruktureringerne »ren og skær strategiske beslutninger.«

»Vi var godt klar over, at det var ikke godt, at starte et julekvartal med ikke at lave den performance, der skal til,« siger han videre.


Pix-Apple




Ifølge landechefen har han imidlertid rettet så meget op på den skæve start, at dette års julesalg ligger til at gå 40 procent op i forhold til sidste år. I forhold til budgettet melder Michael Bech, at julesalget ligger 20 procent over det forventede salg. 

»Det skyldes, at vi har ændret den måde, vi går til markedet på. Vi har åbnet en ny butik på Fisketorvet her i december, og vores salg til erhvervskunder har været i vækst,« siger Michael Bech.

Udover den nye Humac-butik på Fisketorvet i København har selskabet også åbnet en ny butik i Rødovre. Derudover er der blevet investeret penge i forbedringer af de 11 eksisterende butikker, så de fremstår mere moderne. Det arbejde fortsætter i det nye regnskabsår, men der mangler ifølge landechefen kun et par butikker, som endnu ikke har været igennem modernisering.

»Derudover vil der være fokus på at ekspandere med nye butikker,« siger Michael Bech, der mener, at den tidligere ledelse har manglet fokus på, at Apple er et volume-produkt.

»Det er stadig vigtigt, at man får sin fair share af markedet og volumen,« siger han. 

For fire år siden overtog ECS-koncernen Humac, og i regnskabsåret 2012/13 ændrede ECS navn til Inventive Retail Group, som i seneste regnskabsår realiserede en omsætning på ca. 660 millioner dollars.

pix-Apple-Twitter




 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen