Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Danmarks første storcenter runder skarpt hjørne

Jesper Andreasen
Jesper Andreasen, direktør i Rødovre Centrum Foto:

Det familieejede Rødovre Centrum har i 50 år samlet vestegnens borgere under ét tag. Efter flere markante udvidelser står tredje genration i dag ved roret, mens fjerde genreration står på spring.

Det er halvtreds år siden, at daværende borgmester i Rødovre Kommune Gustav Jensen tog det første spadestik til opførslen af Rødovre Centrum. Rødovre Centrum blev dermed det første overdækkede butikscenter i Nordeuropa. Siden er centret udvidet markant flere gange, og i år genvinder det succesfulde storcenter pladsen som Danmarks største af sin slags målt på butikker.

Rødovre Centrum er familieejet og har altid været det. Siden 1920erne har familien ejet grunden i Rødovre, hvor der tidligere var gartneri.  Grundlæggeren, gartner Aage Knudsen, oplevede i 1960erne, at de nye bebyggelser i forstaden førte til højere ejendomsskatter, hvorfor det ikke længere var rentabelt for ham at drive sit gartneri. Derfor stod han med valget mellem at sælge grunden eller bebygge den, forklarer barnebarnet Jesper Andreasen, der i 25 år har været direktør i storcentret.

histscan 20061122 stc

Efter en rejse i USA besluttede Aage Knudsen at bringe den amerikanske ide om store shoppingcentre til Danmark, og centeret skulle ligge på gartnerigrunden. 60erne viste sig at være det rigtige tidspunkt. Folk flyttede mod forstæderne, og privatforbruget var stigende, forklarer Jesper Andreasen.

Da Jesper Andreasen som 29-årig i 1991 overtog direktørposten fra sin mor, havde han ikke regnet med at besidde den i mere end fem år. Efter 25 år på posten må han dog erkende, at posten er svær at give slip på.

rødovre

»Det er et meget ansvarsfuldt job, for direktørposten har jeg jo kun til låns, indtil næste generation tager over,« siger Jesper Andreasen.

Som 18-årig indtrådte han selv i bestyrelsen, hvor hans morfar dengang sad for bordenden. Dengang skulle de unge lytte og lære til bestyrelsesmøderne, men i dag, hvor fjerde generation er med til møderne, bliver der lyttet intenst til de unge, der især bidrager med ideer til, hvordan centret forbliver relevant for det unge publikum.

I  2003 udvidede man eksempelvis centret med nye butikker målrettet det yngre publikum. I 2013 kom der biograf og fitnesscenter til, hvilket også har bidraget til at holde de unge i lokalområdet.

Jesper Andreasen har aldrig følt et pres for, at han skulle gå ind i familieforetagendet. Tidligt var han interesseret i økonomi og tal og som uddannet cand. polit. var han den oplagte arvtager til direktørposten. Han husker, at han fik en god indføring i stillingen ikke mindst takket være sin mor, der var behjælpelig med gode råd.

Rødovre

Succesfuld forretning

Succesen i familieforretningen kan aflæses på bundlinjen. I det seneste regnskab fra 2014 kom Rødovre Centrum ud med et resultat på 181 millioner kroner. I de fire foregående år tjente selskabet i gennemsnit omkring 108 millioner kroner om året, og i det værste år under finanskrisen, faldt den samlede omsætning i centrets butikker kun med  kun én procent.  Sidste år blev der shoppet for 2,2 milliarder kr. i Rødovre Centrum.

Jesper Andreasen tror, at en stor del af Rødovre Centrums succes kan tilskrives familiens ejerskab. De fleste andre storcentre i landet er ejet af pensionsselskaber eller udlændinge. Som direktør er Jesper Andreasen meget nede i detaljen. Det er han blandt andet ved at gå daglige ture i centret, hvor han taler med kunder og lejere. Centret outsourcer heller ikke opgaverne. Eksempelvis har man eget vagtkorps og rengøringspersonale.

Kundernes center

Måske er det medvirkende til, at mange loyale kunder, har et nært forhold til stedet.

»Kunderne siger, at det er deres center,« siger Jesper Andreasen:

»Det har de jo sådan set også ret i.«

Når han går rundt i centret, kan det irritere ham, hvis en butik har sat sit skilt, der hvor folk skal gå, eller hvis folk ryger et sted hvor de ikke må. Så er han ikke bleg for at gribe ind.

glostrup1

»Nogle gange er jeg blevet spurgt, hvad jeg blander mig for. Når jeg så siger, at jeg er direktør, plejer folk at lytte,« siger Jesper Andreasen. Han mener, at det er vigtigt hele tiden at sørge for, at folk opfører sig ordentligt i Rødovre Centrum. »Ellers kan det hele hurtigt skride,« forklarer han.

I Juli forventes den næste udvidelse af Rødovre Centrum at gå i gang. Når den er endelig færdig i 2018 vil centret være oppe på i alt 150 butikker, hvilket igen vil gøre centret til Danmarks største målt på butikker.

Jesper Andreasen er stolt over at have været en del af centrets 50- rige historie. »Nu er familien klar til at tage 50 år mere,« siger Jesper Andreasen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen