Berlingske Business

Økonomer: Detailsalget tegner godt

1
Arkivfoto. Foto:

Detailsalget i Danmark steg i april med 0,3 pct. set mod måneden før ifølge Danmarks Statistiks opgørelse, og ifølge Danske Banks privatøkonom, Louise Aggerstrøm Hansen, tegner det et positivt billede af danskernes forbrug i starten af 2017.

»Dagens tal tegner et positivt billede af privatforbruget for 2017 med fremgang igennem første kvartal og ind i andet kvartal. Det passer også med vores billede af forbrugernes situation, som er ganske god, hvilket også reflekteres i, at forbrugerne generelt ser lysere på deres økonomiske situation i 2017 end de gjorde i 2016,« skriver Danske Banks privatøkonom, Louise Aggerstrøm Hansen.

Detailsalget på månedsbasis er renset for prisudvikling og normale sæsonudsving, og opgørelserne for både februar og marts er ligeledes revideret i positiv retning.

»Det afspejler også, at vi fortsat ser fremgang på arbejdsmarkedet og boligmarkedet, der sammen med de meget lave renter er med til at styrke danskernes privatøkonomi. De sidste par år er forbruget også blevet trukket op af, at lønningerne er steget betydeligt hurtigere end priserne, fordi priserne næsten ikke er steget,« skriver Louise Aggerstrøm Hansen.

09BUSPix-Odd-Reitan-095712.jpg

Hos Nordea mener cheføkonom Helge Pedersen, at branchen stadig har det svært.

»Til trods for den seneste fremgang, er der dog ingen tvivl om, at detailhandlen har været en af de brancher, som har haft det sværest siden finanskrisen. Det skyldes ikke mindst de betydelige strukturelle ændringer i forbrugsmønstret, som danskerne udviser,« skriver Helge Pedersen med henvisning til internethandel og en øget efterspørgsel på services frem for detailvarer.

Mandag: Rema 1000

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen