Berlingske Business

Danmark taber penge på digital grænsehandel

Til BM / BT / Scanpix
Danskerne er flittige til at shoppe digitalt på tværs af landegrænserne. Men færre ordrer går ind i landet end ud, og det skaber ubalance i økonomien. Foto:

Den danske befolkning handler stort på nettet, og godt hvert fjerde indkøb foregår i udlandet. Omvendt er det ikke attraktivt at lægge penge i danske netbutikker, og det giver underskud på den digitale handelsbalance.

Grænsehandel har traditionelt været lig med en tur til den tyske grænse, men med internettet foregår mange udlandsindkøb nu direkte fra stuens sofa.

En ny analyse og befolkningsundersøgelse for Dansk Erhverv viser, at Danmark er det land, som handler næstmest på nettet. Kun briterne handler mere. Til gengæld er danskerne ihærdige til at købe varer fra udenlandske netbutikker.

vd

Mere præcist foregår godt hvert fjerde danske internetindkøb i en udenlandsk webshop. Det svarede i 2014 til et beløb på godt 20 mia. kr., og selv om der for forbrugerne er masser at penge at spare på den digitale grænsehandel, medfører det også et dansk underskud i e-handelsbalancen, forklarer politisk konsulent i dansk erhverv Marie Louise Thorstensen.

"Det er ikke et problem i sig selv, at man handler i udlandet. Problemet er, at vi ikke får pengene den anden vej," siger hun og tilføjer:

"Hvor detailhandlen de seneste år har stået lidt i stampe omsætningsmæssigt, har e-handlen haft tocifrede vækstrater. Det kunne være godt, hvis vækstområdet kan sætte skub i økonomien, men så gælder det også om at gøre det attraktivt at handle i de danske webbutikker og ikke kun ud af landet."

shopping

Hun forklarer, at især høje omkostninger gør det svært for de danske butikker at konkurrere med de udenlandske.

Derfor efterlyser Dansk Erhverv at styrke kontrollen med udenlandske netbutikker, der efter EU-regler skal betale dansk moms, hvis de årligt fakturerer for mere end 280.000 kr. til danske adresser. De pågældende webbutikker kan allerede findes med betalingsdata fra Nets, som Skat har adgang til, men kun må undersøge i forhold til skattebetaling, ikke moms.

"Den danske statskasse går her glip af mellem 500 og 700 mio. kr. om året, som kan hentes med en meget lille lovændring. I foråret udtalte tidligere skatteminister Benny Engelbrecht sig positivt om at ændre problemet, så vi håber, at den ny regering også vil tage det på sig," siger Marie Louise Thorstensen.

Skandalesager skader vores tillid til Skat Investor skal i fæng

Internethandel over hele landet

Hvor den traditionelle grænsehandel særligt foretages af danskere tæt på den tyske grænse, viser analysen, at andelen af udenlandsk e-handlede varer er størst nord for København.

I Lyngby-Taarbæk, Gentofte og Rudersdal Kommune kommer halvdelen af de bestilte varer fra en anden landekode end DK, mens der blot er tale om 11 pct. i Lemvig, Struer, Holstebro og Ringkøbing-Skjern Kommune.

Undersøgelsen viser dog også, at danskerne over hele landet har taget e-handel til sig. I 2014 blev de digitale indkøbskurve samlet fyldt for 80 mia. kr., og fire ud af fem danskere har i det sidste halve år taget dem hele vejen gennem internetkassen.

Pakkepost

Det er især de store byer, der står for de digitale handler, og København og Frederiksberg Kommune springer højest. Andelen af danskere på digital indkøbstur ligger her på 89 pct., mens Aarhus med 84 pct. lægger sig på en tredjeplads.

Yderkommunerne er dog også godt med. Selv om Læsø, Fanø, Samsø, Ærø, Langeland og Bornholm har den laveste andel e-handlere på 66 pct. er der stadig tale om to ud af tre personer. Og kigger man på gennemsnittet er det kun seks procentpoint, der adskiller land- og yderkommunerne fra storbyerne.

På den måde giver e-handelen ikke bare danskerne nem adgang til udenlandske varer. Også landsdelene imellem får flere folk lettere adgang til detailhandlen uanset bopæl, forklarer Marie Louise Thygesen.

"På internettet er det fuldstændig ligegyldigt, om man sidder i Holland, Vestjylland eller København og handler. På den måde er det netop muligt at tiltrække flere kunder i de digitale end i de fysiske butikker," siger hun.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen