Berlingske Business

Danmark: Forbrugertilliden steg i april

Udsigt til flere pakker under træet
Arkivfoto. Den danske forbrugertillid steg i april til 7,4 efter at være endt på 6,2 måneden før, viser tal fra Danmarks Statistik torsdag morgen.  Foto:

Den danske forbrugertillid steg i april til 7,4 efter at være endt på 6,2 måneden før, viser tal fra Danmarks Statistik torsdag morgen.

Dermed er forbrugerne herhjemme stadig i godt humør uden at være helt overstadige, vurderer cheføkonom Niels Rønholt fra Jyske Bank. Han mener, at de seneste tal indikerer, at forbrugsopsvinget kan køre videre.

»Indikatoren ligger over sit historiske gennemsnit fra 2000 til nu på 2,5 og er på det højeste niveau siden august 2015.«

»Men vi er dog ikke oppe på niveauerne fra opsvinget i midten af 00erne. Så vi står stadig med en moderat optimisme,« skriver Niels Rønholt i en kommentar.

Med stigende beskæftigelse, lave renter og pæn reallønsfremgang kan forbrugerne være godt tilfredse i øjeblikket, og derfor er optimismen også velbegrundet ifølge cheføkonomen.

Børsdebutanten Matas fortsætter i fin stil

»Men udviklingen på boligmarkedet er som altid meget afgørende for forbrugerne og for dansk økonomi generelt. Og her står det endnu ikke helt klart, om vi får den sædvanlige forårsopblomstring.«

»Huspriserne var uændrede i januar, hvilket ikke var alt for imponerende. Så nu venter vi på at se bedre tal for februar,« skriver Niels Rønholt.

Handelsaktiviteten på boligmarkedet er imidlertid ganske pæn, så meget taler for, at huspriserne vil begynde at stige igen efter at have været i vinterdvale i et halvt års tid. Uanset savner Jyske Banks cheføkonom at se det tydeligt i tallene.

»Kommer boligopblomstringen, er der gode muligheder for, at forbrugernes humør vil stige yderligere. Og i så fald kan forbrugsopsvinget få mere fart på.«

»Omvendt skal vi kigge den anden vej, hvis den globale usikkerhed viser sig at have smittet negativt af på de danske boligkøbere,« skriver Niels Rønholt.

USA CONSUMER GOODS BLACK FRIDAY

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen