Berlingske Business

Danmark: Forbrugertillid steg mere end ventet i maj

Juleshopping og juletrafik
Foto:

Den danske forbrugertillid var bedre end ventet i maj.

Overordnet steg forbrugertilliden til 9,3 fra 7,1 måneden før. Det fremgår af tal fra Danmarks Statistik. Ifølge et estimat indsamlet af Bloomberg News havde økonomerne i snit ventet en indeksværdi på 7,0.

- Ud af de fem underliggende indikatorer, som forbrugertilliden beregnes på, er det indikatoren for familiens økonomiske situation i dag, der har bidraget mest til den mindre stigning. Tre af de øvrige indikatorer er svagt forbedret i forhold til sidste måned, mens kun indikatoren for familiens økonomiske situation om et år ligger på niveau med sidste måned, skriver Danmarks Statistik.

Indikatorerne for familiens situation og Danmarks økonomiske situation i dag er henholdsvis 8,9 og 18,1, hvor gennemsnittet for disse indikatorer i det seneste halve år er henholdsvis 6,0 og 16,8. Samtidig forventer forbrugerne, at Danmarks og familiens økonomiske situation vil være bedre om et år, end den er i dag.

- Selv om forbrugerne er positive over for familiens økonomiske situation, vurderer de, at det ikke er fordelagtigt at anskaffe større forbrugsgoder i øjeblikket. Indikatoren er minus 4,7, mens gennemsnittet for det seneste halve år er minus 6,8, skriver Danmarks Statistik.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen