Berlingske Business

Danmark: Detailsalget stiger mere end ventet

arkiv
ARKIVFOTO Foto:

Detailsalget i Danmark steg i februar med 0,5 pct. set mod måneden før.

Det viser tal fra Danmarks Statistik, der på månedsbasis er renset for prisudvikling og normale sæsonudsving.

Udviklingen var dermed højre end ventet ifølge et estimat indsamlet af Bloomberg News. Her havde økonomerne i gennemsnit ventet en stigning på 0,2 pct.

»Det er stigninger i salget af dels beklædning, dels fødevarer og andre dagligvarer, som trækker indekset op«, skriver Danmarks Statistik.

Tore Stramer, der er cheføkonom i Nykredit, siger, at detailsalget har fået en flyvende start på 2018:

»Ser vi ind i 2018, forventer vi derfor også en rigtig pæn forbrugsvækst på i omegnen af 2,5 pct. Det vil i så fald være den højeste forbrugsvækst siden 2006 - altså i 12 år. Dengang lød forbrugsvæksten dog på hele 3,9 pct.«, skriver han i en kommentar.

»Vi er altså heller ikke på vej til at tage hul på en decideret forbrugsfest. Det bør vi egentlig være ganske tilfredse med da forbrugsfesten i midten af nullerne et stykke hen af vejen blev holdt for lånte penge. Det er ingenlunde tilfældet i dag, hvor danskerne fortsat sparer ganske meget,« lyder det fra cheføkonomen.

07BUSDAVE-BRANDON-120855-78.jpg

Tallene for januar er blevet revideret, så salget nu er markant højere end den tidligere opgørelse. Den lyder nu på en stigning i januar på 1,3 pct. i forhold til december mod et tidligere fald på 0,2 pct. Oprevideringen skyldes, at Danmarks Statistik har skiftet basisår fra 2010 til 2015. Det skyldes krav fra Eurostat.

Set på årsbasis viste detailsalget en stigning på 1,7 pct. i måneden. Også her er den tidligere opgørelse skruet op til 3,7 pct. mod 1,6 pct.

H&M BOKSLUT

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen