Berlingske Business

Danmark: Detailsalget op i marts - storkonflikt kan få det ned

Detail
Foto:

Detailsalget i Danmark steg i marts med 0,4 pct. set mod måneden før, viser tal fra Danmarks Statistik. Tallene er renset for prisudvikling og normale sæsonudsving.

Stigningen i marts kommer efter et let fald i januar med 0,2 pct. og i februar med 0,1 pct., skriver Danmarks Statistik.

Villa

Louise Aggerstrøm Hansen, der er privatøkonom i Danske Bank, siger, at fremgangen peger på, at forbruget ikke kan dømmes helt ude trods en relativt svag start på året.

»Men det kan også være et tegn på, at en stigende del af detailsalget går uden om de traditionelle butikker og over til ikke mindst udenlandske netbutikker. Og de er også en påmindelse om, at forbrugsopsvinget stadig er ganske moderat«, skriver hun i en kommentar.

»Normalt, når vi har et langvarigt og solidt opsving i økonomien, som vi har, ville vi se en betydeligt større stigning i forbruget, trukket af stigende gæld. Men denne gang er der næsten ingen vækst i gælden. Forbrugerne har tydeligvis ikke glemt krisen endnu, og mange sidder også stadig tilbage uden friværdi at låne i«, påpeger hun.

FACEBOOK-PRIVACY/EU

STORKONFLIKT KAN RAMME SALGET

Der kan dog være andre sten i skoen ud over netbutikkerne for salget i de fysiske butikker. Kommer det til en storkonflikt, kan det ramme privatforbruget og dermed detailsalget.

Tore Stramer, der er cheføkonom i Nykredit, noterer sig, at den truende storkonflikt ikke har dæmpet privatforbruget - men rammes omkring 745.000 offentlige ansatte, så vil en storkonflikt hurtigt kunne nå et omfang, der tynger privatforbruget.

»Dels fordi en storkonflikt vil skabe usikkerhed, men nok vigtigst af alt fordi mange offentlige ansatte vil opleve en midlertidig og mærkbar nedgang i indkomsten. Dog viser erfaringerne også, at der efterfølgende kommer en mervækst, når konflikten afsluttes«, noterer han sig i en kommentar til dagens detailsalgstal.

ALPHABET-RESULTS/

I Nykredit venter man en vækst i forbruget på 2,5 pct., hvilket vil være den højeste forbrugsvækst siden 2006, hvor væksten i forbruget var på 3,9 pct.

»Vi er altså heller ikke på vej til at tage hul på en decideret forbrugsfest. Det bør vi egentlig være ganske tilfredse med, da forbrugsfesten i midten af nullerne et stykke hen af vejen blev holdt for lånte penge. Det er ingenlunde tilfældet i dag, hvor danskerne fortsat sparer ganske meget«, skriver Nykredits cheføkonom.

Set på årsbasis viste detailsalget en stigning på 1,8 pct. i måneden mod 0,6 pct. på årsbasis måneden før.

/ritzau/FINANS

jeve AZERBAIJAN-FRANCE/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen